icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Vinner Vine?

2013-02-25

vine-app Vine liknas enklast vid ett Instagram för videos. Du trycker på mobilskärmen, spelar in 6 sekunder video, i ett eller flera klipp, och publicerar (kolla här hur det funkar). Inga konstigheter. Helt klart något som saknas, nu när Instagram inte bjuder på så många överraskningar längre. Twitter köpte företaget bakom Vine i oktober förra året och appen lanserades i januari i år. Nu har användandet kommit igång på allvar och allt fler ansluter sig till tjänsten. Utan att ha någon källa på det, kan jag med säkerhet påstå att de har långt kvar till samma nivåer som konkurrenten Instagram, men jag ser egentligen inga större hinder för Twitter att lyckas åtminstone oroa Facebook (som ju äger Instagram). Men vad talar för respektive emot Vine? Och varför skulle Vine vinna? Detta talar för Vine:
  • Du har förmodligen, vid åtminstone ett tillfälle, tänkt att affärsidén som kommer göra dig rik är ”ett Instagram för videos”.
  • Sex sekunder video filmat i 24 bildrutor per sekund blir 144 bilder (nog så nära Twitters 140 tecken). Och vi vet ju alla hur många ord som ryms i en bild.
  • Som företag går det att få ut betydligt längre och fler budskap under 6 sekunder än i en fryst bild.
  • Enklare att använda än konkurrerande appar.
  • Har Twitter i ryggen.
Detta talar emot Vine:
  • Även om det visserligen går att spela in kortare klipp, så innebär sex sekunder mycket utrymme för ”strunt” och ointressant material.
  • Inga redigeringsmöjligheter i själva appen.
  • Det går inte att automatiskt lägga till Facebook-vänner i appen, vilket talar för en långsammare tillströmning av användare. (OBS! Läs varför här)
  • Väldigt stor konkurrens och mängder av intressanta utmanare som Videofyme, Echograph och Cinemagram.
Trots nackdelarna med Vine tycker jag att fördelarna väger över och jag ser egentligen ingen anledning till att inte testa appen. Så ut och skapa innehåll för dina vänner/kunder, men tänk till först! Magkänslan säger mig att det är lättare att avfärda sex sekunder strunt än en struntbild?

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.