icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

CSV är det nya CSR

2015-03-12

CSV, me conomy, buycott och samhällskapitalism är bara några begrepp som kommer att påverka livsmedelsföretag i allt större utsträckning i framtiden. Dessa begrepp behöver man förhålla sig till, vare sig man vill eller inte. Ingela Stenson, omvärldsanalytiker på United Minds, presenterade den 5 mars spaningar på Livsmedelsföreningens trendseminarium, Mattrender 2015, som gav uppslag till både eftertanke och inspiration.

livsmedel.se

Konsumenters behov av information fortsätter att fortsätta vara stort, precis som att konsumentinsikter blir allt viktigare för företag. Som ett resultat av alla matskandaler, miljölarm och förtroendekriser i största allmänhet har begreppet samhällskapitalism blivit vedertaget. Det bygger på att alla människor vill vara med och bidra till en bättre värld och hitta lösningar på sånt som exempelvis klimatkrisen. Det är konsumenternas beteenden som styr. En internationell undersökning (som pr-nätverket Edelman tagit fram) visar vad konsumenter idag tycker:
– 19 % anser att företag har som huvuduppgift att skapa mervärde för samhället
– 25 % tycker att företag har lika stort ansvar som staten att bidra till samhällsförändring
– 69 % tycker att det är ganska/eller mycket viktigt att känna till ett företags värderingar och åsikter när man köper deras produkter

Det finns en ideologi bakom hur vi handlar vilket gör det allt viktigare för företag att vara transparenta. Och äkta. Det som tidigare pratades så varmt om, CSR, Corporate Social Responsability, är nu på väg att istället bli CSV, Creating Shared Value. För företag räcker det inte längre att bara göra vinst och minimera sin påverkan på miljö, man måste också vara med och skapa samhällsvärde.

Bojkottat har människor gjort länge, nu är det ”buycott” som gäller, dvs vi köper mer medvetet från företag idag och väljer produkter från företag vars värderingar vi gillar. Bönder eller kockar används för att legitimera produkter och för att visa att man som företag är äkta. Men här är det lätt att trampa fel och extra viktigt att man tänker igenom hur man kommunicerar.

Ett bra case på ett företag som visat ta sitt ansvar som samhällsaktör och samtidigt tjänar pengar på det, är Intermarché i Frankrike. Deras kampanj Inglorious fruits & vegetables bygger på att bekämpa det stora matavfallet. Företaget beslutat sig för att sälja (30 procent billigare) missanpassade och ofullkomliga frukter och grönsaker: "De skamliga frukterna och grönsakerna". Resultatet blev helt outstanding bra! Klicka på bilden för att se kampanjen.

Ingloriousfoodandvegetables

Så, för att en idé ska vara hållbar i längden måste det också gå att tjäna pengar på den. Det är först då vi kan vara säkra på att få det till något positivt som är långsiktigt hållbart och som genererar affärsnytta. Jag gillar verkligen kampanjen, frågan är när vi ser den här typen av initiativ hos matbutikerna i Sverige?

/Gabriella Finnborg, VD

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!