icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

From mobile generation to mobile addicted generation

2011-08-05

Mashable har nyligen publicerat en ny intressant undersökning genomfört av TeleNav som ger oss en ny dimension på kärleken till våra mobiltelefoner. Undersökningen visar att vi älskar våra mobiler så mycket att vi till och med är villiga att avstå livets njutningar för att inte bli av med den.

På frågan ” Vad skulle du vara villig att ge upp i en vecka för att fortfarande ha din mobil?”, svarar 70 % av amerikanerna att de helst ger upp alkoholen, 63 % choklad, 55 % koffein, 33 % sex och 22 % att se deras partner.

Undersökningen visar även andra intressanta siffror, till exempel att 18 % av smartphoneanvändarna har avslutat en relation genom SMS, röstbrevlåda, e-post, facebook eller twitter. Snacka om stil och klass!

Vi visste redan att vår generation är mobil och ständigt uppkopplad. Men har det inte gått lite för långt, när vi väljer att behålla våra mobiler framför att vara med våra älskade?

Var tog den personliga och fysiska kommunikationen vägen? Är det viktigare att ständigt vara uppkopplad med alla vänner och bekanta i mobilen på ett virtuellt plan än att umgås på riktigt, in real life?

Den digitala kommunikationen har tydligen vunnit över den fysiska, åtminstone enligt denna undersökning. Har vi gått från ”the mobile generation” till ”the mobile addicted generation”?