icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

SABRE Awards – att tävla i VM i PR

2013-06-04

Torsdagen den 30 maj var jag i Barcelona för finalen av the SABRE Awards.  Vi var, tillsammans med Arla, nominerande för ett guld i kategorin Nordics för vår gemensamma kampanj Mathistorien. En kampanj där vi berättade om Arlas historia och hur de under 60 års tid lärt oss att använda syrade mejeriprodukter i matlagning. Fokus låg på hur stor påverkan Arla haft på Sveriges matlagning och hur mycket svenska folket har påverkat företaget. Lite av en folklig kärlekshistoria. Dessvärre blev det inget guld, men att vara nominerad bland de drygt 2 500 bidrag som skickades in gör oss stolta. Vårt nätverk, Porter Novelli, vann inte mindre än 5 (!) guld vilket gör oss till årets mest belönade byrå! Efter att ha läst drygt 100 av bidragen som blev nominerade och pratat med flera av de byråer som var nominerade på plats har jag tagit med mig mängder av lärdomar hem. Vinner man inte, kan man fokusera på det man lärt sig och bli bättre. De viktigaste lärdomarna jag har tagit med mig är:
  • Presentation är A&O. En bra, kort och intresseväckande förklaring är ett måste för att juryn ska förstå storheten i det man gjort.
  • Kreativitet är inte alltid det viktigaste. Det är såklart jätteviktigt, men i de flesta tävlingar finns det flera kategorier som förordar det ”klassiska” PR-hantverket.  Hitta den kategori där ditt bidrag passar bäst. Är du nöjd med en kampanj och kan redovisa varför, finns det oftast en kategori som passar.
  • Se till att målen stämmer överens med syftet. Är syftet en säljdrivande kampanj, visa på ökad försäljning; är syftet att förändra bilden av ett företag, produkt eller organisation, visa att ni förändrat bilden; är syftet att rekrytera fler medlemmar till en organisation, visa att ni gjort det. Målet ”skapa redaktionell publicitet till företag x” räcker sällan för att bli nominerad och än mindre vinna.
  • Affärsnytta. Ju bättre byråer blir på att tävla och ju mer sofistikerade vi blir på att förklara vårt arbete desto viktigare blir det för oss konsulter att visa att vi förändrar det som vi, tillsammans med våra kunder, vill förändra. Har vi hjälpt kunderna att förbättra sina affärer?
  • Formulera ett problem och lös det. Som mottagare av ett case är det väldigt mycket lättare att förstå storheten i kampanjen om det finns en tydlig problemformulering med en tydlig lösning. Jag brukar ofta läsa problemställningen och sen bläddra fram till sammanfattningen av resultaten. Detta går oftast att sammanfatta i en inledande text, ett Abstract som det kallas i forskningsvärlden.
Och så till den, enligt mig och många anda byråers, knäckpunkt: Varför ska man tävla? Att tävla är tidskrävande och det kostar pengar. Att skicka in bidrag kostar pengar, en eventuell resa till prisutdelningen likaså och det kostar pengar att ta fram bra, tävlingsbara case. Ett bra case skriver inte sig självt. Det är ofta när kampanjen är slut som man vet hur man ska lägga upp ett tävlingsbidrag. Under prisutdelningen diskuterade jag frågan med flera andra konsulter, både från Sverige och resten av EMEA-regionen och det handlar till stor del om muskler. Större byråer har fler konsulter, fler tävlingsbara case och en större budget att tävla för. Det ger fler vinster. För en byrå, som Prat PR, med 20 konsulter, är det kännbart, både rent pengamässigt och arbetsmässigt, om flera av konsulterna under perioder fokuserar på att tävla istället för att arbeta med kunder eller sälj. Det är en svår ekvation. Men för mig personligen finns det fyra positiva aspekter som överväger kostnaderna:
  1. Kunskap. Man lär sig fruktansvärt mycket. Detta innebär att du kan göra ett ännu bättre jobb för dina kunder nästa gång.
  2. Kredibilitet. Man syns och hörs. Detta kräver dock att man blir nominerad och/eller vinner. En vinst ger tyngd och kredibilitet. En oberoende part har granskat ditt arbete och sagt att det är bra, vilket blir som en certifiering när du möter nya kunder.
  3. Kundrelationer. Du visar kunderna att du är stolt över ert gemensamma arbete och att byrån satsar på ert samarbete.
  4. Kul. Det är väldigt roligt.
Om ni har några frågor, tveka inte att höra av er.

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.