icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Veckans Prat - Digitalt #44

2018-11-03

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.

Drönare räddar liv

Som första land i världen använder Rwanda nu drönare för att flyg ut blod och mediciner till samtliga sjukhus och sjukstugor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio. Landet, som är lika stort som Småland, men har 12 miljoner invånare kommer inte bara frakta blod, utan även 50 olika mediciner och på sikt även vaccin.

Bakom tekniken står företaget Zipline, som 2016 lanserade världens första drönarbaserade leveranssystem. I ett land som Rwanda, med undermåliga vägar där en transport kan ta timmar, kan en drönare istället leverera blod på enbart 30 minuter. Man använder digitala tjänster, som sms, för att beställa en leverans och drönarna är självflygande.
Det är lätt att föreställa sig vilka möjligheter detta öppnar globalt, kanske även i ett vidsträckt och glesbefolkat land som Sverige.

Veckans nyord – den fygitala handeln

De senaste åren har de fysiska butikerna allt mer ställts mot den digitala handeln, där det senare har setts som ett hot. Men nu väljer fler att se hur de olika kanalerna kan komplettera varandra – stora onlineaktörer startar fysiska butiker, medan de traditionella butikskedjorna satsar för fullt på de digitala kanalerna. Och självklart måste vi ha ett ord för detta – vad sägs om den ”fygitala handeln”? Tidigare har man pratat om "multi-channel" och "omni-channel" men på med den stora retail-mässan Mapic i Cannes i november har man temat ”Physical in the age of digital” och hashtaggen på twitter är såklart #phygital

Facebook watch med svensk kändis-kock

I september lanserades Facebook watch i Sverige. I USA har tjänsten funnits i cirka ett år och uppges nu ha 50 miljoner tittare/månad. Amerikanska företag börjar nu skapa filmer speciellt anpassade för kanalen och en aktör är café-och restaurangkedjan Panera som lanserar en serie filmer på temat ”Food interrupted” där man får träffa ”vardagshjältar” inom matindustrin. Huvudperson är ingen mindre än den svenska kändiskocken Marcus Samuelsson. Vill du se filmen så leta upp ”watch” symbolen i din Facebook-app och sök på Panera eller se den via Youtube.