icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Veckans Prat - Digitalt #42

2018-10-19

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan

Aldrig mer fel passform

Alla vi som någon gång e-handlar kläder (och vi blir allt fler) vet hur svårt det kan vara att bedöma storlek och passform. Det har den svenska skjortbutiken Tailor Store tagit fasta på och utvecklat en app som automatiskt ska kunna bedöma ditt kroppsmått. Ta två selfies och ange din längd och vikt - och tadaa, perfekt passform, lovar företaget. Om appen håller måttet kanske vi snart får se fler online-butiker med samma service.

Trick or treat

I Sverige är Halloween fortfarande en högtid som mest engagerar skolbarn, men varför inte inspireras av hur man använder sig av den mysrysiga helgen i andra länder? Burger King använde sig av clowner i kampanjen "Free Whoppers for clowns", medan ett försäkringsbolag tipsade om hur man zoombie-säkrar sin husbil. Spana in hela listan från The Drum över de läskigaste Halloweenkampanjerna, om du vågar...

Tydligare regler kring politisk reklam på Facebook

Efter kritikstormarna mot Facebook till följd av dataläckor och misstänkt manipulation av innehållet så skärper nu Facebook sina regler - åtminstone i Storbritannien. Framöver måste den som vill sponsra annonser som berör "politiker, politiska partier, val eller ämnen som är föremål för nationell debatt" kunna verifiera sig. Inlägget kommer att märkas upp med "Paid for by" och när man klickar ska man kunna se avsändaren. Frågan är om detta är tillräckligt - och när det i så fall blir tillgängligt i alla länder?