icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Välbesökt pressdag för matmedia lyfter fram trenderna från öst

2016-10-12

Spännande trender, grillning av experter och ett smörgåsbord av produktnyheter stod på menyn när höstens upplaga av Matprat gick av stapeln i slutet av september. Eventet, som organiseras av Prat PR två gånger per år, har vuxit sedan starten för tre år sedan och är idag en uppskattad mötesplats för livsmedelsföretag, journalister, bloggare och matprofiler.

Höstens upplaga av Matprat bjöd på produktnyheter inom mat, dryck och hälsa, samtal med branschprofiler, trendspaningar och tillfälle att träffa uppstickare i branschen. Dessutom bjöd Fazer Culinary Team på en försmak av tävlingsmenyn inför Culinary Olympics senare i höst.

Heta frågor

Framtidsfrågor lyftes fram i paneler med intervjuer av branchprofiler som Åsa Domeij, Axfood, som hade tittat närmare på vad framtidens matkasse skulle innehålla; Martin Lundell, Sveriges Bagare och Konditorer, som pratade om hur man lockar unga till bageribranschen och Marie Söderqvist, Livsmedelsföretagen, som såg ljuset i tunneln för svenska livsmedelsbranschen med störst andel nystartade företag av alla industribranscher. Moderator var trendexperten Stefan Nilsson.

Utställare

Förutom Axfood och Fazer medverkade bland andra Arla, Bibendum, Ferrero och Risenta, tillsammans med svenska uppstickare inom mat och dryck som Ultuna Mejeri, Matmissionen, Gastronaut Macacos, MRG Wines och Yambo.

Årets PR-rookie

Matmissionen tog hem utmärkelsen som ”årets PR-rookie” under MatPrat. Priset, inrättat av Prat PR, delas ut under MatPrat till den innovatör eller entreprenör som lyckats bäst med att skapa genomslag i media för sitt varumärke eller produkt det senaste året. Matmissionen vann med motiveringen att organisationen ”… trots svåra motgångar har kämpat på och byggt upp sitt varumärke i media”.

”Coffee is the new black”

Årets trendspaning, presenterad av Prat PR, blickade österut och fokuserade på de dryckestrender som dominerar i trendkänsliga Singapore. FOMO (fear of missing out) influerar singaporianerna som gärna testar nya koncept och trender. Kaffe är stort i Singapore och här beställer man sin kopi, där bönor rostats i wok med socker, margarin och ibland ananasskal, varm, kall, med socker och kondenserad mjölk. Det är inte ovanligt att man får sin kopi serverad i en plastpåse. Kaffe med nya smaker som havssalt, mint eller jordnöt är det senaste, men också cold brew som innehåller mindre syra och passar bra i ett varmt klimat. Populärt i både kaffe och te är att tillsätta små gelégodis: Bobas, i olika former, smaker och färger.

”Eat for your skin”

En annan trend som dominerar i öst är att restauranger erbjuder hälsosam mat med ett syfte. Flera koncept har fokus på kollagen, som sägs vara bra för att bromsa hudens åldrande och förbättra utseendet. På menyerna lyfts speciella kollagenrätter fram. Men även juicer boostade med kollagengelé har spridit sig, och att toppa sin dryck med Aloe Vera är ett ytterligare ett uttryck för att äta mer hälsosamt.
- Det ska bli spännande att se vilka svenska restauranger som tar steget ut att erbjuda skräddarsydda menyer för vårt välbefinnande. Det kan bli nästa grej efter dagens vegetariska och ekologiska trender, spår Gabriella Finnborg.

Matprat arrangerades på Restaurang Farang på Tulegatan i Stockholm måndagen den 19 september 2016. Nästa Matprat arrangeras i februari 2017.