icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Vad marknadschefen måste ha koll på 2018

2018-01-30

Kraven på marknadschefen ökar ständigt och 2018 är inget undantag. Vi har listat tre saker som kommer påverka varumärken under 2018, som du måste ha koll på.

Marknadschefen: Från skalpell till schweizisk armekniv.

Du behöver sökordsoptimera, köpa printannonser, dubbelkolla konverteringskostnaden, vara sociala medier-expert, kriskommunicera, mediebevaka, förstå influencers, känna Rapport-redaktionen, målgruppsanpassa och väldigt gärna ha en bakgrund inom försäljning.

Marknadschefens utveckling mot att vara en generalist, snarare än en specialist har pågått under en längre tid. Men under 2018 kommer det krävas både och, för att kunna vara en god beställare behöver marknadschefen kunna mycket om allt.

Hur gör du för att kunna mycket om allt?

Fake news och ditt varumärke

Valåret 2018 innebär inte bara att det är fler budskap som trängs i etern. Av andra internationella val att döma så kan vi också vänta oss ryska trollfabriker och fake news. Vilket kan påverka ditt varumärke, lex #pizzagate.

#Pizzagate är historien om Comet pizza i Washington D.C . En oskyldig restaurang som på grund av Wikileaks, Reddit, turkisk media och amerikanska Alt right-twittrare blev utpekad som högkvarteret för Hillary Clintons satanistiska pedofiltraffickingsekt. Allt slutade med att Edgar Maddison Welch öppnade eld mot pizzerian i tron om att där fanns inspärrade barn som användes som sexslavar. #pizzagate är ett av många exempel som visar hur ett varumärke kan komma i kläm i en fake news-cykel. En snabb googling visar dessutom att myten lever än i dag.

Hur skyddar du ditt varumärke mot fake news?

Comet Pizza i Washington DC

Digitalt ansvar

I allt högre grad har vår verklighetsbild börjat styras av sociala medier och mobilappar är idag viktiga verktyg som gör att vi klarar av vår vardag. Det finns ingenting som pekar på att den här utvecklingen stannar av, snarare tvärtom.

Det gör att jättar som Facebook och Google inte längre kan ducka för den enorma samhällspåverkan de har. Valet i USA 2016 och dess självrannsakande efterspel var ett tydligt exempel på detta. På samma sätt har app-producenter också ett stort ansvar för vad deras produkter har för konsekvenser för oss användare. Genom våra telefoner kan våra liv kartläggas i detalj, en guldgruva av information – men även en gråzon för integritet. Producenten av “smarta” dildos, We-Vibe, blev till exempel stämda då det uppdagades att de i “marknadsföringssyfte” loggade när och hur deras produkter användes. Ett annat exempel på hur företag i högre grad avkrävs konsekvensansvar är preventivmedelsappen Natural Cycles. Appen anmäldes nyligen till läkemedelsverket av barnmorskor på Södersjukhuset sedan ett stort antal oönskade graviditeter rapporterats.

I takt med att vi i allt högre grad förlitar oss på, och delegerar våra liv till våra digitala hjälpredor och sociala nätverk innebär det att företag som agerar i den digitala miljön kommer att avkrävas ett större samhälls- och individansvar. Så arbetar du på eller driver ett företag som är verksam i den digitala miljön? Då är det hög tid att göra en ansvarsanalys och upprätta en vattentät kriskommunikationsplan!