icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Unicorn food, Instagramvärldens mest hypade kreation 2017. But why?

2017-12-19

Lika föränderliga som väderväxlingarna är trenderna inom mat. Det som idag förvånar är imorgon glömt. Men vad är det då som får fäste och varför blir vissa trender en megasuccé medan andra försvinner innan du ens han uppfatta att de fanns? Eller ännu viktigare, varför är det ens viktigt att tycka att det är viktigt?

Trender styr efterfrågan, som i sin tur styr konsumtion - som rent krasst, i slutändan styr produktion. Trender är ett uttryck av den samtid vi lever i, de tydliggör inte bara konsumentens behov utan också vad som är viktigt att tycka är viktigt. Just nu.

Att både Instagram och Pinterest bidragit till en hype kring estetik är ingen nyhet, men tittar vi lite närmare på vad som fått snurr i sociala medier kanske vi lättare kan förstå vad som kommer fylla våra flöden framöver. Eller ännu bättre, hur vi själva kan synas i andras.

Bild från Cheekykitchen

För att vi på sikt ska förstå vår framtid behöver vi se tillbaka på det som varit – så låt oss göra precis det, blicka tillbaka på 2017 års stora SoMe-trender inom mat. Och de är många! För vem har inte sett faux meat, avokado everything, hypad vegansk mat och hetsen över minskat matsvinn?

Men istället för att fördjupa oss mer i dessa ska vi istället försöka knäcka nöten kring 2017 års största Instagramtrend, strax efter pokébowls då – Unicorn food. Vem som startade trenden är både omdiskuterat och oklart. Vissa hävdar Starbucks, andra sig själva – men vad vi vet är att Scott Rossilo, bosatt i Williamsburg, har skapat sina rainbow bagels i närmare 20 år. Ponera att Rossilo var först, varför tog det närmare två decennier för världen att bli överrumplade av de färgglada kreationerna?

Bild från Pulptastic

Hur man skapar virala trender

Storheter som både Forbes och The New Yorker menar att några av kriterierna för att skapa virala trender är faktorer som enkelhet, förmågan att relatera till fenomenet, humor, chockvärde och framförallt – timing. Inom matvärlden adderar vi ytterligare element som estetisk höjd, visuellt överraskande, fängslande eller bara helt otippade inslag. Inte helt omöjligt kan en tycka! Bara några få ting att beakta innan du är hemma ”och liksen strömmar in” – nu vet vi dock alla att avgörande detaljer som timing, tur och spridning inte alltid går att planera.

Tillbaka till Unicorn food. Löpande kan vi checka av faktorer som banar väg för en internetsensation; det är nytänkande, överraskande, fängslande och framförallt estetiskt väldigt, väldigt vackert. Jackpot.

Unicorn food banade väg för flera nya trender som både Mermaid food och Galaxy food. Egentligen exakt samma sak men med inslag av nya färger, former och associationer.

Vad kan vi då dra för lärdomar av det här om vi själva vill skapa virala trender? Först och främst bör det faktum lyftas att de du ser endast är en fraktion av allt som provats, tänk på alla försök som inte gjorde succé. För det andra; att en stor portion tur och att rätt aktör plockar upp din kreation i precis rätt tid är avgörande för spridning- och på tal om tajming så för det oss vidare till den kanske viktigaste punkten; hoppa på tåget tidigt, eller inte alls.

Charquel food - Unicorn-trendens mottrend

Som vi alla vet har alla trender även en mottrend, som för de färgglada La-La-Land skapelsen stavas; Charquel food.

Bild från Expatwomanfood

Vi har förmodligen alla sett de svarta, färglösa glassarna på Instagram, men det stannar inte där. Svarta drinkar, hamburgare, pizza och crêpes syns lite var som och hemligheten bakom den mörka färgen stavas aktivt kol. Att det skapar en estetisk wow-känsla kan konstateras men kan väl nämna inom parantes att aktivt kol länge använts inom sjukvården, vilket gör det tveksamt i förtäringssynpunkt. Då negativa joner binder till sig laddade joner som exempelvis kemikalier har aktivt kol länge använts i samband med överdoser och förgiftningar. Men vad gör en inte för en Instagrambild?!

För den som vill skapa innehåll som sprids som en löpeld i de sociala mediernas värld finns ett enkelt tips: mät. Publicera mycket och mät mer. Men vem gillar egentligen att mäta? Siffror och statistik som djupgående behöver ses över och analyseras. Den långa vägen helt enkelt – vem gillar egentligen den?

Äsch. Hoppas istället på tajming. Det har ju funkat förr.

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.