icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Storytelling – trender

2017-02-14

Storytelling handlar om att förklara en serie av händelser, verkliga eller fiktiva, genom berättande. Vårt PR-nätverk Porter Novelli har identifierat några spännande trender inom just storytelling.

The unsung heroes

Att hylla ”vanliga” människor som hjältar är ett trovärdigt sätt för ett varumärke att berätta sin historia. Kaffeodlare i Colombia eller citrusodlare i Florida är exempel på när varumärken berättar mindre kända historier, om deras egna obesjungna hjältar.

Data storytelling

Storytelling är ett bra verktyg för att göra data mer tillgänglig. Genom att paketera siffror och statistik i form av en berättelse blir datan dessutom mer emotionell och mer engagerande. Wall Street Journal visar vägen.

Off the page

Berättelser finns överallt! Berätta din där den passar som bäst och låt mediet bli en del av berättelsen. Det finns exempel på allt från graffitiväggar till mjölkpaket och vinflaskor.

Digital video och VR

Facebook, YouTube och Snapchat! Digital video och VR gör det möjligt för varumärken att engagera på ett mer personligt plan. VR-filmen om den 12-åriga syriska flickan som lever i flyktinglägret Zaatari i Jordanien är ett bra exempel på det.

Podcast

Muntlig storytelling är i många fall det mest kraftfulla sättet att berätta en historia på. En podcast har engagerade lyssnare, det finns det gott om tid att berätta och förklara skeenden och det är enkelt att lägga till dramaturgiska inslag såsom musik och karaktärer.

Vill du veta mer? Den här filmen förklarar vad som händer i hjärnan när vi berättar historier!

Whats your story?

Inlägget är skrivet av vår praktikant Josefin Ersson.