icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Prats talarskola del 2: Det första förberedelsetillfället – talets syfte och målgrupp

2017-01-27

När du står på scen är du en levande reklamtavla som kan få hela publikens fulla uppmärksamhet. Du har full frihet att föra fram dina budskap, och gör du det bra kan du få dem att berätta det du har att säga vidare, till fler.

Tre förberedelsetillfällen gör att du kan få med ditt bästa jag upp på scen.

Vid det första tillfället ska du först fundera på din målgrupp, välja ut dina viktigaste budskap och formulera en inbjudan.

Skriv ihop en målgruppsbeskrivning som svarar på:

Viktigaste budskapen

När du kartlagt din målgrupp ska du fundera över vad som är viktigast att säga just där, just då.

Skriv ner tre huvudbudskap som du vill att publiken ska ta med sig och berätta vidare.

Talets innehåll

Skriv därefter ner ditt tal på det sätt som passar dig bäst. I brödtext på datorn, som stödord på ett papper, en mindmap, en bild, eller kanske intalat på din mobil.

Gå igenom det en gång. Fundera på målgruppen igen. Kommer det här att intressera dem? Är det tillräckligt intressant? Är det vad de förväntar sig?

Skriv en inbjudan

Skriv en inbjudan som lockar rätt personer och ger dem rätt förväntningar. Lägg extra energi på rubriken.

Klart! Jag återkommer.

Klicka på taggen "Prats talarskola" nedan för att hitta alla inlägg i skolan.