icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Prats talarskola del 1: Tre planeringstillfällen gör dig till en bättre talare

2017-01-20

Alla intressenter vinner på att du blir en bättre talare. Du får roligare på scen och bättre resultat av dina föreläsningar, ditt företag får nytta av resultaten och publiken får en mycket trevligare stund när de möter dig. En win-win-win alltså.

Vill du bli en bättre talare ska du börja redan när du får reda på att du ska hålla ditt nästa tal. Då ska du ta upp din almanacka och boka in tre förberedelsetillfällen. Ett ganska snart, det sista två dagar innan du ska hålla talet och ett tillfälle däremellan.

Efter det här blogginlägget följer instruktioner om vad du ska göra vid dina tre förberedelsetillfällen.

Det är mycket tid när de flesta har fullspäckade scheman.

Därför ska jag ge er ett argument som ni kan använda för att övertyga er själva, och chefen, om att det är välinvesterad tid:

Scenen är en reklamplats där talaren har chansen att skapa en relation och sända ett viktigt budskap direkt till en utvald målgrupp. Tiden på scen lämnar ett mycket större intryck på målgruppen än en annons i en tidning någonsin kan göra. Har man köpt en annonsplats i en tidning investerar man mycket pengar i att göra en riktigt snygg annons. Har man investerat i att möta en publik direkt bör man lägga mycket tid på att säkerställa att framförandet blir riktigt bra, så att relationen till publiken förstärks och de blir inspirerade att göra det ni vill att de ska göra.

Finns inte den tiden är det nog ingen bra idé att slösa med publikens tid. Livet är för kort för meningslösa möten och din arbetstid är för värdefull för att slösas bort, inte bara för dig, utan även för din arbetsgivare.

I nästa inlägg ska jag berätta vad ni ska göra vid det första träningstillfället.

Klicka på taggen "Prats talarskola" nedan för att hitta alla inlägg i skolan.