icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Prat PR och Mutti nominerade till SABRE Awards

2019-04-11

Med kampanjen Mutti Taste of Summer är Prat PR Porter Novelli enda svenska byrå nominerad till SABRE Awards i kategorin Food & Beverages. Prat PR:s nominering är ett av totalt sju nominerade bidrag från nätverket Porter Novelli i årets upplaga av SABRE Awards.

Under en helg i november 2018 förvandlade Prat PR tillsammans med Mutti Gåstorget i Gamla stan i Stockholm till en genuin italiensk sommarpiazza. Syftet var att få svenskar att förstå att Muttis tomater smakar lika solmoget året runt tack vare att de konserveras direkt efter skörd i Italien.

Projektet Taste of Summer nådde totalt över 2 miljoner svenskar och över 5 tusen personer besökte piazzan på plats.

– Our objective with the Taste of summer event was to bring Mutti to the Swedish consumers, and Mutti means best quality sun ripen tomatoes, delicious Italian dishes, fun, and of course the Italian summer. The sun is one of the 4 ingredients of the outstanding taste of Mutti products, making the tomatoes develop their sweet taste. Since we believe, swedes are in some way similar to tomatoes - if they don’t get enough sun, they become less cheerful – we thought it would be a good idea to bring the Italian summer to Stockholm. So we did, and together with Prat PR/Porter Novelli’s we made a really successful event, säger Zsuzsa Gosztola, Marketing Manager på Mutti.

– The results speak for themselves and have helped us to engage with new customers, create a joyful brand experience for people attending the event and to raise our brand awareness and express the rich brand positioning, both at the event and in the media. Due to the success of this brand campaign, it is Mutti’s intention to take this idea further, avslutar Zsuzsa.

– Mutti Taste of Summer var ett otroligt roligt och spännande projekt. När vi tog fram idén så visste vi inte om det faktiskt var möjligt att göra om ett svenskt hösttorg till en italiensk sommarpiazza. Men tillsammans med Mutti lyckades vi över förväntan och det ska bli roligt att se om vi kan knipa en pokal i London, säger Linda Kirsebom, kundansvarig på Prat PR.