icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

PR-konsult - ett jobb mina ekonomutbildade föräldrar aldrig kommer att förstå

2018-06-20

Ska hon verkligen sminka sig, sminka av sig och sen sminka sig igen? För att sedan sminka av sig ytterligare en gång?

Min mamma träffar läkare för utbildning av det senaste medicinpreparatet och min pappa har möten med riskkapitalister för en nyemission i läkemedelsbolaget han är VD för. Och jag, jag klurar på frågan ovan.

- Jag jobbar med att skapa förtjänad uppmärksamhet åt våra kunder. Att hjälpa dem att nå ut till den publik de vill nå ut till genom synlighet i media. Punkt… Men att synas idag betyder inte enbart att figurera i traditionell media. Idag kan synlighet innebära betalda samarbeten med influencers, vilket i sin tur betyder att jag som PR-konsult exempelvis medverkar på en plåtning eller filminspelning. Och att jag ibland roddar stora event.

Hade jag bara avslutat min mening där jag satte punkt här ovanför hade mina föräldrar möjligtvis förstått vad det är jag gör om dagarna, även om det bara är en bråkdel av allt jag gör. Faktum är att ingen dag är den andra lik och det var precis det som lockade mig till PR-branschen.

Men vad gör då en PR-konsult? Enkelt förklarat bygger vi relationer mellan varumärken och målgrupper, genom olika kommunikativa insatser. Huruvida budskapet tas ut genom ett event, ett pressmeddelande, en filmproduktion eller i sociala medier avgörs huvudsakligen av var vår målgrupp befinner sig och hur de vill ta emot vårt budskap.

Det är framförallt vår förståelse för omvärlden som skiljer PR från reklam. Medan reklambudskapet fokuserar på vad varumärket vill säga skapar vi uppmärksamhet baserat på en förståelse för vad folk vill höra.

- Ingen vettig människa är egentligen intresserad av att lyssna på det din kund har att säga.

Citatet ovan är en av de fraser jag hörde under min första skolvecka på Berghs. Spontant började jag ifrågasätta varför jag, av alla tänkbara yrken, valt en väg där jag ständigt i mitt yrke skulle behöva rättfärdiga varför jag finns. Men sedan kom jag på att det är på grund av ovan som jag vill jobba med PR. Ingen bryr sig… Så länge du inte lyckas skapa kommunikation som är relevant och intressant för din målgrupp - och för att göra just det behöver du vara både nyfiken på din omvärld och orädd för nya idéer.

Ska hon verkligen sminka sig, sminka av sig och sen sminka sig igen. För att sedan sminka av sig ytterligare en gång? Just detta var den stora frågan när vi förra veckan skrev manus till en filmproduktion där vi skulle lyfta ansiktsrengöring genom att låta vår målgrupp följa med en dag i influencern Michaela Fornis liv. Det är kanske inte lika lätt att förstå vad en PR-konsult gör om dagarna som en säljare inom läkemedelsbranschen eller en VD för ett framgångsrikt bolag, men det går snabbt att inse att PR-yrket är både varierande och förbannat skoj.

4 snabba tips på hur du tar dig in i PR-branschen.

1. Drick kaffe.

Har du gått på Berghs har du förmodligen stött på just detta tips. Kaffemöten med yrkesverksamma inom branschen är bra för relationsbyggandet. Jag var förmodligen nära en koffeinförgiftning större delen av min utbildning, visserligen var det en kombination av kaffemöten och behovet av koffein inför sena kvällar med gruppuppgifter, men min puls var nu i efterhand kanske något hög.

Den du dricker kaffe med kanske inte alltid har möjlighet att erbjuda dig ett jobb, men hen kanske känner någon som letar efter en som dig. Dessutom är det alltid både lärorikt och intressant att träffa folk. Tycker du inte det har du valt fel bransch!

2. Förstå vad du kan erbjuda en arbetsplats

Ett av de möten jag minns starkast var en frukost med talangscouten Mona Cohen, som jag sedan bjöd in för att tala inför klassen. Mona som jobbar på COHEN+CO berättade att hon efter intervjuer alltid frågar både den som intervjuat och den som intervjuats om hur de upplevde mötet. Det var inte helt ovanligt att hon fick två olika versioner av mötet.

Den som intervjuats var ofta nöjd med sin insats och upplevde mötet som väldigt trevligt.

Den som intervjuat upplevde å andra sidan också (ibland) just det, att det var trevligt… men att hen inte riktigt fick någon förståelse för vad personen skulle kunna tillföra arbetsplatsen.

Med det sagt är det alltså en god idé att både identifiera och lyfta sina styrkor och hur de kommer kunna göra skillnad på just den arbetsplatsen du vill till. Ett trevligt möte är inget annat än just det, trevligt.

3. Hitta din nisch

Huruvida man tidigt behöver veta vad och vart man vill är omdiskuterat. Vilken riktning ens karriär går i förändras - tråkigt hade det väl varit annars. Möjligheter du inte var beredd på dyker upp, du fördjupar dig i något nytt du inte trodde fanns och du inser att det du antog du var bra på kanske egentligen inte var din grej.

Men att tidigt nörda ner sig i ett intresse och aktivt söka sig till en byrå inom din nisch ökar dina chanser att känna att du hamnat rätt. Punkten här ovan, att förstå vad du kan erbjuda en arbetsplats, blir lättare att bena ut om du tar sikte på en arbetsplats som jobbar med det du själv är intresserad av.

4. Timing

”Vi gillar dig mycket och tror du skulle passa väldigt bra här hos oss. Tyvärr söker vi ingen just nu, men låt oss hålla kontakten”.

Punkt 4. Den jag själv hade svårast att acceptera. Allt handlar om timing, att det just nu när du ska söka ett jobb ska finnas en plats ledig på just den byrån du vill till. Men vet du vad, folk rör på sig – och det är denna rörelse du ska hålla koll på.

Hör du om någon som bytt arbetsplats eller läser på Resumé om en byrå som vunnit en stor kund, hör av dig – för det är just sådana händelser som mycket möjligt leder till en ledig öppning. Det är också av denna anledning punkt 1 är viktig. Det kanske var just den där personen du drack en kaffe med för 3 månader som idag sitter byrån som vunnit det stora uppdraget som kräver förstärkning till teamet. Den förstärkningen kan vara du.

Intresserad av att höra mer om hur vi jobbar på Prat eller vill du bara ta en kaffe, för att det är trevligt (man får det också!)? Släng iväg ett mejl! :)