icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Online är IRL – vi måste ta vårt ansvar

2018-05-03

Vi som arbetar med marknadskommunikation, oavsett om vi är på byrå- eller kundsidan, måste tänka efter innan vi tar fram nästa uppmärksamhetssökande kampanj.

Techjournalisten Farhad Manjoo redogjorde nyligen i en krönika i The New York Times hur reklambranschen har varit en av de viktigaste faktorerna i formandet av internet och sociala medier till vad det är idag.

Kortfattat går delar av hans resonemang ut på att jättar som Google och Facebook har utvecklat sina tjänster för att skapa en så effektiv annonsmiljö som möjligt. Resultatet – hävdar han – är jakten på likes, följare och engagemang som för med sig en rad negativa konsekvenser. Några av de exempel han tar upp är ToyFreaks-skandalen, Logan Pauls utnyttjande av självmordsoffer och det ökande digitala beroendet som på senaste tiden fått stort medieutrymme. Manjoos artikel är tankeväckande och provokativ. Och tyvärr antagligen sann.

Vi marknadsförare strävar hela tiden efter att producera bättre och mer engagerande content, utveckla nya spännande kampanjer som sprids av miljoner och ta fram samarbeten med influencers som påverkar personers vardag. Under 2017 köptes digitalt annonsutrymme för över 200 miljarder dollar globalt. Men har vi koll på de långsiktiga konsekvenserna av vårt arbete och våra mediebudgetar?

Det inte bara är de stora tech-jättarna som måste förstå och axla sitt ansvar. Det är även viktigt att vi som arbetar med marknadskommunikation, oavsett om vi är på byrå- eller kundsidan, också tänker efter innan vi tar fram nästa uppmärksamhetssökande kampanj. För det vi gör online sätter spår IRL och vi måste agera ansvarsfullt därefter!

Jag skulle vara förmäten om jag påstod att vi på Prat PR sitter inne på en färdig lösning på hur vi bör agera för att börja rätta till de här problemen. Men här är två saker som vi kommer att tänka på framöver:

Utan droppar inget hav.

Våra kunders varumärken är några av tusentals som människor möter varje dag. Helt enkelt några få droppar i det stora havet av kommunikation. Även om just din kampanj inte känns så stor i ett globalt sammanhang spelar den ändå roll. Om vi ska åstadkomma en större förändring behöver alla se till sitt eget arbete, hur stort eller litet det än är.

Från CSR till CDR.

Ta det här på allvar. Det räcker inte med en reklamkampanj där vi berättar att vi menar väl eller en någon annan form av kosmetisk åtgärd. På samma sätt som företag förstår värdet av att arbeta seriöst med Corporate Social Responsibility så behöver vi också arbeta lika seriöst med Corporate Digital Responsibility.