icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Ny poddmätning skapar debatt

2017-11-29

Alex och Sigges lyssnarsiffror har sjunkit enligt nya mätningen. Foto från Resumé

Mätning av podcasts har länge varit en omdiskuterad fråga, olika källor och olika sätt att mäta har gett olika resultat. Men det ska Sveriges Annonsörer råda bot på genom att lansera Poddindex.

Förra veckan lanserade Sveriges Annonsörer en ny teknisk mätmetod för att mäta räckvidd och antal lyssningar för podcasts, kallad Poddindex. Syftet är att genom ökad transparens ge annonsörer större trygghet. Resultatet har varit att de flesta poddar på listan visat sig ha färre lyssnare än vad de tidigare har utgett sig för att ha.

Det finns aktörer på marknaden som har valt att inte ansluta sig till Poddindex, till exempel det starka poddvarumärket Perfect Day. De själva har förklarat det som att de inte är välkomna, samtidigt som Poddindex påstår att Perfect Day inte vill redovisa rätt siffror.

Men även de poddar som valt att inte ansluta sig till Poddindex har sett fallande lyssnarsiffror. Anledningen är att den internationella podcastgiganten Liberated Syndication, som många stora svenska poddar hämtat sina siffror ifrån, också har städat upp sitt sätt att mäta. Som exempel har Alex & Sigges podcast påstått sig ha lyssnarsiffror uppemot 750.000, men enligt dessa siffror så ligger siffran närmare 400.000.

Samtidigt skriver Breakit att Apple kommer lansera en statistikfunktion innan året är slut, och som till skillnad från Poddindex inte kommer vara frivillig. Detta kommer ytterligare öka annonsörernas krav på transparens.

Men debatten har även visat att räckvidd och nedladdningar inte är allt när det kommer till poddar, utan många tycker att podden har andra värden, och fokus borde istället ligga på att mäta effekt snarare än räckvidd. Hur som helst så är en sak säker: poddens uppgång har skapat ett behov av transparenta mätmetoder för annonsörer och sista ordet är inte sagt.