icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

MATPRAT 2016

2016-02-24

[playlist type="video" tracklist="false" images="false" ids="5128"] Matprat 2016 med framtidens mat på menyn Det handlade om framtidens mat när ledande livsmedelsföretag och ett hundratal matprofiler möttes på restaurang Farang i Stockholm den 22 februari för årets upplaga av Matprat. Matprat är Prat PR:s särskilda pressdag för mat, dryck och hälsa, och i år kombinerade vi för första gången en produktutställning med seminarier och panelsamtal om framtidens mat och aktuella hälsotrender. Vi hade också bjudit in ett antal nya innovativa livsmedelsföretag till dagen. Prat PR:s Gabriella Finnborg inledde Matprat med en trendspaning som bland annat visade att den medvetna konsumenten är här för att stanna, samt att vi idag förväntar oss att vår mat ska vara hållbar och göra oss hälsosamma.   IMG_659000

"Visst är det spännande att leta efter ”den nya grönkålen”. Men jag tycker dagens samtal visar tydligt att den största nya mattrenden är att gå på djupet. Mat är så mycket mer än spexiga innovationer. Det handlar till syvende och sist om hur vi behandlar oss själva och vår planet", säger Gabriella Finnborg.

    De extrema hälsotrenderna, långsamma politiker och mat som livsstilsaccessoar var några av debattämnena när kocken och matjournalisten Jens Linder ledde panelsamtal med bland andra Johan ”Matgeek” Hedberg, Mats-Eric Nilsson och Sofia ”PT-Fia” Sjöström.   Simris

"Matdebatten måste tas på allvar. Konsumentmakt, matbloggar och visionära entreprenörer i all ära, men nu är det dags för politikerna och storföretagen att ta över stafettpinnen. Att vi måste äta mer hållbart och mer hälsosamt är inte längre spännande trender utan fakta som påverkar samhället i stort", sa Jens Linder, moderator och matjournalist.

    Mellan diskussionspunkterna kunde gästerna träffa storföretag som Axfood, Arla och Orkla och svenska innovationsföretag såsom Eggs Inc, Noa Potions och Simris Alg. Dessa presenterade vårens nyheter. Bland annat enkla grytbaser med rena råvaror från Kelda, halvvegetarisk 50/50 korv från Garant och hållbart framtagen buljong från Bujjo. Urban Deli stod för den uppskattade lunchen och Wayne’s Coffee för kaffe med bakverk. Nytt för i år är priset Årets PR-Rookie som delas ut till den mat-innovatör som lyckats bäst att skapa genomslag i media för sitt varumärke eller produkt. Årets PR-Rookie 2016 blev Fredrika Gullfot och Simris Alg. Inom kort kommer en video från dagen med intervjuer med medverkande och utställare. Välkommen att kontakta oss om du är intresserad av att veta mer om vår trendspaning. Varmt välkommen också att höra av dig om du är intresserad av att ställa ut på nästa Matprat. Vi återkommer om tid och plats. Kontakt: gabriella.finnborg@prat.se 08-545 152 40, linda.kirsebom@prat.se 08-545 152 33

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!