icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Journalister vs influencers

2017-12-04

Vår medarbetare Daniel Larsson intervjuades om influencermarknaden av journalisten Rolf van den Brink, grundare och ansvarig utgivare på Dagens Opinion. Intervjun publicerades i veckomagasinet Veckans Brief. För dig som missat den kommer delar av Rolfs artikel nedan:

Vad innebär det för pr-byråerna när pressetiska och redaktionellt anställda journalisterna byts ut mot brokiga, egenföretagande influerare? Vi frågade Prat PR och Strandberg Haage.

Daniel Larsson, kundansvarig konsult på Prat PR, håller kontakt med runt 300 influerare per år. Merparten håller byrån kontinuerlig kontakt med.

– Jag skulle nog säga att det fortfarande är fler journalister vi har kontakt med. Men det börjar säkerligen jämna ut sig mer och mer, säger Daniel Larsson, som inte tycker att det tar mer tid att hantera en influerare än en journalist.

Utan tvekan är influerare viktigt för Prat, när det gäller att skapa effekt för kunderna.

– Vi samarbetar tillsammans med influerare för merparten av våra kunder, vilket innebär att vi rör oss inom många olika områden och plattformar. Allt från gaming, till mat, skönhet och inredning på tillexempel Instagram, Youtube och bloggar.

Vilken typ av kommunikation använder ni influerarna till?

– Det beror såklart på kund, produkt eller tjänst, eller vad vi vill åstadkomma med samarbetet. Men merparten av kommunikationen är det varumärkesbyggande eller säljdrivande.

Vad skiljer sig åt i hanteringen av journalister och influerare?

– De påminner väldigt mycket om varandra, men skiljer sig på några punkter. Medierna anpassar sig efter allmänintresset eller nyhetsvärdet medan influerare styrs av sitt egna särintresse eller vad målgruppen är intresserad av. Även om hanteringen ser ungefär lika ut, så går det att rikta kommunikationen för exempelvis en produkt eller tjänst på lite olika sätt beroende på om det är en journalist eller en influerare som man pratar med.

Vad ställer det för krav på byrån att hantera influerare?

– Matchningen mellan ett varumärke och en influerare är a och o. Vi behöver sätta oss in i mer detaljer och bakgrundsinformation inför ett samarbete med en influerare. Vi vill tillexempel inte föreslå ett samarbeta för en lansering av ett nytt bröd till en influerare som är glutenintolerant. Sedan är det så klart viktigt för oss att vi har koll på vilken målgrupp som följer en specifik influerare. Trovärdigheten i ett samarbete är avgörande för att det ska bli lyckat. Vi omvärldsbevakar ständigt dels för att hitta nya upcomping influerare och för att uppdatera oss i vad som som sker i en influerares liv så att vi kan hitta spännande möjligheter för samarbete. Det skulle kunna vara ett heltidsjobb.

Hur vet man vad man får med en influerare, går det att säkra?

– Vi är noga med att skriva avtal med de influerare som vi inleder ett samarbete med. Men ibland går det inte att garantera resultat, det är som med all pr generellt. Men goda relationer underlättar såklart.

Vilka risker tar byråer som använder sig av influerare?

– Om man har gjort sitt förarbete korrekt, med målgruppsanalyser, bakgrundsinformation om influerare och skriver tydliga avtal så minimerar det riskerna för att något ska gå fel. Men det är som i alla typer av samarbeten, tillexempel med varumärkesambassadörer – ibland ställer den mänskliga faktorn till det.

Hur utveckla området framöver?

– Vi ser gärna en utveckling och en mognad av det rörliga, exempelvis film och plattformar som Youtube. Även om vi har kommit långt, så finns det mycket spännande att göra på det området.

Tar influerarna helt över från journalisterna?

– Absolut inte, det finns gott om plats för båda. Journalister verkar oberoende och objektiva, medan influerare är mer styrda av vinstintressen, säger Daniel Larsson.