icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Hur du tar fram ett avtal med Influencers

2018-06-19

När du har hittat den influencer du vill samarbeta med är det dags att förhandla fram ett avtal. Avtalet kan förhandlas fram direkt med infleuncern eller med influencerns agent/nätverk.

Några punkter att funder över när du sätter ihop avtalet för samarbetet är:

Hur länge gäller avtalet?

Mellan vilka datum ska samarbetet pågå?

Uppdragsbeskrivning

Noggrann beskrivning av vad uppdraget består av. Det kan vara allt ifrån antal blogg-och Instagram-inlägg till medverkan på event.

Arvode och faktureringsvillkor
Arvodet för samarbetet samt när det ska faktureras.

Sekretess

Kommer influencern att få information som inte är offentlig? Då kan det vara viktigt att ha med en punkt om att all lämnad information parterna emellan ska behandlas under sekretess.

Konkurrerande uppdrag

Om du inte vill att influencern ska samarbeta med andra konkurrerande varumärken under avtalsperioden är det viktigt att få in en punkt om exklusivitet.

Uppsägning av avtalet/avtalsbrott

Vad gäller om någon vill säga upp samarbetet i förtid och vem står för eventuella kostnader då?

Rättigheter

Förmodligen kommer samarbeten innebära att infleuncern tar fram content till kampanjen, såsom text, bilder och/eller videos. Vem äger rättigheterna till dessa när samarbetet är avslutat?

Reklammarkering och godkännande av inlägg

Det är bra att vara tydlig med att allt innehåll ska annonsmärkas på korrekt sätt. Det är viktigt att veta vilka lagar och regler som gäller i respektive kanal som Instagram, blogg och Youtube.

Godkännande av inlägg

En punkt om att alla inlägg ska godkännas i förväg att viktig att ha med. Ett bra sätt att säkerställa att viktiga budskap kommit med och det som avtalats är utfört på ett korrekt sätt.

Tidpunkt för publicering

När ska materialet publiceras? Kom överens om dag och tidpunkt. Planera gärna in så att du kommunicerar samarbetet i såväl som interna och externa kommunikationskanaler för att maximera synligheten.