icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Grand-gate eller när hotellomdömen blir politiskt slagfält på Facebook

2016-11-08

En gammal vänstertes slår fast att allt är politik. Något som aktualiserades i samband med att Grand Hôtels hotellrecensionsfunktion på Facebook fick ta en oväntat central roll i den nätaktivism som följde i vågsvallet av Grand Hôtels val att öppna sina lokaler för SDs europeiska populistkompisar och deras ”frihetsgala”. Det började med att antirasistiska aktivister på nätet uppmanade till att gå in på Grand Hôtels Facebook-sida och ge sämsta möjliga betyg (1 av 5) för att visa sitt missnöje med att hotellet höll IDDEs gala i sina lokaler.

Uppmaningen gav resultat, Grands betyg störtdök snabbt och vänsternätsvansen jublade åt sin ratingseger. Men säg den glädje som varar för evigt. Det dröjde inte länge innan SD-svansen gjorde entré och med stor iver började betygsbattla med antirasisterna genom att sätta idel femmor i betyg. En långsam dragkamp om Grands betyg var i gång. Men likt en förälder som kommer in och beslagtar en älskad leksak så bröts styrkemätningen genom att Grand till slut tröttnade och helt enkelt beslöt att ta bort sin betygssättningsfunktion till svansarnas förtret.

I meddelandet hänvisar Grand till andra betygsajter för de som ville fortsätta betygsstriden. Men än så länge verkar det inte som om svansarna har tagit till sig av Grands budskap. I skrivande stund har enbart tre antirasister (och en lite otydligt formulerad SD-anhängare) orkat fortsätta fighten på Yelp, på Tripadvisor märks inte Grands politiska problem alls.

Huruvida det var rätt eller fel av konsumenter att visa sitt missnöje genom betygsättning råder det delade meningar om, men man måste konstatera att företag idag kommer möta den här typen av aktivism vare sig de vill eller inte. Frågan varje informationschef borde ställa sig är: vilka egna kanaler är potentiella slagfält och hur ska företaget agera när striden mellan svansarna bryter ut?