icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Bad case/Good case: Virala filmer och gamification

2017-06-03

Bad Case: Doves kroppsflaskekampanj

I år är det 11 år sedan Dove lyckades bli ett av de första företagen att få en viral hit på Youtube. Filmen Evolution som inte bara bröt ny mark temamässigt för marknadsföring utan även var en av de absolut första riktigt virala filmerna. Under åren har Dove lyckats med flera fantastiska kampanjer, som t.ex. Real Beauty Sketches där kvinnor med hjälp av en polistecknare fick konfrontera sin egen självbild. Men trots över ett decennium av starka kampanjer och vad som verkar vara ett genuint engagemang får Dove ta emot skarp kritik för att trivialisera debatten om kvinnliga skönhetsideal när de lanserade sin senaste kampanj där de, enligt de själva, formgivit ett antal flaskor för att påminna om olika kvinnliga kroppstyper. På sista tiden har flera kampanjer fått på pälsen för att exploatera riktiga rörelser för att tjäna mer pengar, till exempel Pepsi. Lärdomen är att idag kan man inte låtsas-bry sig, eller med-glimten-i-ögat-bry sig. Det funkar inte. Idag måste företag på-riktigt-bry sig.

Dove

Good Case: Socialrealistiskt franskt monopol för barn

Inför valet i Frankrike ville Association Observatoire des Inégalités åskådliggöra orättvisor och ojämnlikhet som finns inbyggda i det franska samhället. Som till exempel att kvinnor tjänar mindre, funktionsnedsatta har svårt att få tillgång till offentliga utrymmen, eller olika ekonomiska förutsättningar beroende på var man är född. Lösningen är enkel men smått genialisk. Man lät helt enkelt en grupp barn spela att monopolspel som är riggat på samma sätt som samhället, dvs. vissa börjar med flera hus färdiga redan vid starten, flickor får bara 150 när de passerar gå i stället för 200 som pojkarna får, en killes tärningar visar bara siffran 1 och en annan får bara köpa de billigaste husen. Som väntat reagerar barnen med förfäran över dessa till synes helt godtyckliga orättvisor. Barnens reaktion visar tydligt hur den ojämlikhet som existerar överallt i vårt samhälle, och som vi ofta tar för given, egentligen är just godtycklig och djupt orättvis. Allons enfants!