icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Antikommersiell kommers och ilskerabatt

2017-12-01

I don’t care if Friday’s black

Ingen kan ha missat årets Black Friday som slagit alla rekord och orsakat paketkaos för Postnord. Den ultrakommersiella ”högtiden” har också skapat motreaktioner. Ett exempel är lagningstjänsten Repamera som i år ville slå ett slag för hållbar konsumtion och därför lanserade konceptet White Monday. På White Monday, som inföll den 20/11, gick över 30 företag, med någon form av återbrukstänk, ihop och erbjöd rabatter på sina tjänster till konsumenter. Tummen upp säger vi och hoppas att White Monday kommer tillbaka nästa år!

Hungerithm – arga rabatter

Att internet är en grogrund för ilska och hat är ingen nyhet men när är egentligen internet som argast? Det är frågan som Clemenger BBDO Melbourne frågade sig i sin kampanj Hungerithm för Snickers. Snickers har länge arbetat med temat ”Your’re Not You When You’re Hungry” i sin marknadsföring, med uppmaningen att man ska äta en Snickers för att inte bli hangry. I projektet Hungerithm mäter en algoritm i realtid hur över 3000 fraser används i sociala medier och kan på så sätt avgöra hur argt internet är. Ju argare internet är desto högre rabatt får man på en Snickers via en kupong man kan lösa in i en 7-Elevenbutik. Hungerithm lanserades först i Australien och blev så pass framgångsrikt att kampanjen i år lanserats i USA. Ett smart sätt att kapitalisera på internetilska och driva försäljning direkt mot butik.