icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

5 smarta sätt för ditt varumärke att använda Instagram-TV

2018-08-15

Med Instagram TV öppnas nya möjligheter att skapa spännande innehåll - och samtidigt locka fler besökare till det nya formatet.

Instagram verkar ha knäckt en framgångsnöt – låt andra aktörer agera isbrytare och kopiera sedan deras mest framgångsrika idéer. Instagram Stories kom ursprungligen från Snapchat och IGTV lånar det längre videoformatet från Youtube.

Från internationell branschpress rapporteras att det än så länge är ganska enkelt för aktörer att få visningar på IGTV, eftersom relativt få varumärken ännu syns där vilket innbär att de som gör det sticker ut och får spridning. Branschkännare tror även att influencers som tröttnat på Youtube kommer att dra nytta av det nya formatet – särskilt eftersom de redan har en följarskara som är mottaglig för innehållet.

Internationellt har företag som Nike, Netflix och Chipotle testat IGTV. I Sverige var Chiquelle snabba på att använda formatet, de var även tidigt ute med att använda Instagram shopping. I en intervju med ehandel.se säger Chiquelles vd:

- Det är ett fantastiskt ytterligare verktyg för oss, eftersom vi skapar en hel del content och speciellt videor ifrån photo shoots, behind the scenes och on location-videor, säger Pouya Boland, grundare och vd på Chiquelle.

Nyfiken på Chiquelles IGTV-kanal? Kika här

Vilken typ av innehåll passar på IGTV då?
Vi har inspirerats av en artikel där Forbes Agency Council listar 5 contenttyper:

Upplevelsebaserat

Om Stories kan fånga en historia på bara 15 sekunder, tänk då vad man kan berätta på upp till en timme. Reseskildringar, matlagning, DYI-tips osv.

Bakom kulisserna

Låt publiken följa med bakom kulisserna hos varumärken eller hemma hos influencers, på plåtningar, inspelningar etc.

Frågor och svar

Gör intervjuer eller ordna en fråga-svar-stund. Samla ihop de vanligaste frågorna – eller de roligaste – och spela in svaren på dem. Detta har tex vegan-influencern Jävligt gott gjort.

Tutorials

Det är mycket roligare att se något utföras än att läsa en instruktionsbok. Och how-to´s går alltid hem.

Recensioner och rekommendationer

Vi vänder oss till vänner eller influencers som vi gillar och litar på för att få vägledning. Det gör att recensioner är extra populära. Här passar rörligt riktigt bra, t.ex. när det gäller tester av olika produkter.

Fakta – Så funkar det:

3 länkar för dig som vill veta mer:

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/08/07/igtv-how-instagram-influencers-can-leverage-long-form-video/#49223d637871

https://digiday.com/marketing/how-brands-are-leveraging-igtv/?utm_campaign=digidaydis&utm_medium=social&utm_source=twitter

http://www.ehandel.se/Modehandlaren-om-att-starta-TV-kanal-pa-Instagram,12805.html