icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

4 digitala trender du måste ha koll på 2019

2019-01-17

2019 är här och vi kan se fram emot ännu ett spännande år där vad som helst kan hända i den digitala världen. Vi sammanfattar 4 trender som vi tror kommer att påverka oss - integritet blir plötsligt ett affärslöfte, vi kräver mer äkta vara av både företag och influencers och Google Home - blir den något mer än en avancerad äggklocka?

2018 var året då mycket spåddes hända, men vad bidde det egentligen? GDPR skulle förändra allt, men det blev mest fler pop-ups att kryssa i. Amazon skulle till slut erövra Sverige, men dök aldrig upp (mer än i en serverhall i Mälardalen), röststyrning skulle slå igenom stort och alla företag skulle börja med AI. Istället flossade vi oss fram och fortsatte spendera timmar på sociala medier, förutom på Google+ som gick i graven utan att någon riktigt brydde sig.

Så, vad kommer hända under 2019?

Integritet – take back!

2019 blir året då vi på allvar börjar ifrågasätta vad vi delar med oss av online. Införandet av GDPR satte hanteringen av persondata på kartan och Cambridge Analytica-skandalen på Facebook blev en väckarklocka för många. Det ryktas att anställda på Facebook själva helst använder en ”dumbphone” för att inte bli avlyssnade – så långt kanske de flesta av oss inte vill sträcka sig, men vi kommer att bli mer uppmärksamma på vem som registrerar och använder sig av vår data. Snart kommer det rentav vara mer åtråvärt att aldrig ha funnits på sociala medier än att vara en influencer.

- Fundera på vilken data ni samlar in och hur ni använder den. Inte bara för att GDPR plötsligt tvingar er, utan eftersom era kunder vill känna att ni värderar deras integritet. Det har pratats om relevant kommunikation i flera år – nu är det dags att göra det till ett löfte.

Äkta vara

Storytelling har varit ordet på alla marknadsförares läppar de senaste åren, men 2019 kommer det inte att fungera utan en rejäl dos autenticitet. Annonströttheten brer ut sig, även när det kommer till betalda samarbeten på Instagram. Vi är mätta på influencers som gör betalda samarbeten utan själ och hjärta och på varumärken som försöker köpa sig cred eller trovärdighet enbart genom sina partners. In med mer mänsklighet och äkta känslor, ut med slumpartade kändissamarbeten.

- Bara för att konkurrenten anlitar Zlatan betyder inte det att ni ska göra det. Det är mycket viktigare att hitta ambassadörer som matchar er profil och som är genuint intresserade av ert varumärke. Det måste vara äkta för att kännas äkta.

Är du dataläskunnig?

Förmågan att kunna hantera och analysera data kommer att bli allt mer avgörande – på individnivå men även för företag. Gapet mellan de som arbetar datadrivet och de som ännu inte förmått att ta steget växer och kommer att bli en nyckelkompetens. Enligt en Gartner-undersökning anger 35% av CDO:s (Chief Digital Officer) att dålig dataläskunnighet är ett av de största interna hindren för att bli mer framgångsrika.

- Inte vill ni på sikt ersättas av robotar som äter data till frukost? Nej, just det. Dags att vässa kompetensen alltså. Att arbeta datadrivet berör alla, från ledningsgruppen till vanliga medarbetare. Börja med att göra en inventering av er interna kompetens och ta gärna hjälp av en extern expert för att komma igång och skapa rätt arbetsmetoder från början.

Röst-assistenten, den nya äggklockan?

Google Home finns nu installerad i hisnande 1 miljard enheter. Amazons Alexa ligger lite efter, men finns i omkring 100 miljoner enheter och kinesiska Baidu uppger att deras rösttjänst finns i 200 miljoner enheter. Vårt lilla svenska språkområde fick äran att få Google Home på svenska under 2018 och nu spås röstassistenen få sitt stora genombrott. Aktörer som Ica och H&M är tidiga på bollen och erbjuder röststyrda tjänster. Men, hur sugna är vi egentligen på att ha en manick i vårt hem, men potential att avlyssna allt vi säger och gör?
Under 2019 kommer det visa sig om vi förförs av röstassistenterna – eller om de mest blir klyftiga äggklockor som hjälpa oss sätta timern på spisen.

- De som är under 20 år pratar antagligen mer med sina mobiler än vad de skriver. Orka skriva, liksom. Om er målgrupp finns här så bör ni överväga hur ni kan utveckla och använda röststyrning. Men för alla gäller det att noggrant följa utvecklingen och att så klart att testa själv – börja med att säga ”OK google”.