icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Trendspaning: Matresor lockar allt fler

2009-11-30

Kulinariskt resande (culinary travel) är ett av de snabbast växande resesegmenten just nu, enligt Kairos Futures senaste European Travel Trend Survey som DN rapporterade om på resesidorna i söndags. Det är en av flera trender som framtidsanalytikerna kommit fram till genom att intervjua 11 000 personer i Skandinavien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.

Förutom att äta gott på resan vill vi också i större utsträckning göra gott genom att ge tillbaks till lokalbefolkningen. Intresset ökar för lokalt ägda hotell och restauranger, där vinsten går tillbaka till ortsborna och inte till de europeiska researrangörerna – särskilt om dessa också erbjuder närproducerad mat.

Kairos Futures studie visar att framför allt Asien och Oceanien blir de stora vinnarna framöver. Vid sidan av Thailand och Vietnam tycks Kambodja, Japan och Australien och Indien också locka allt fler. Indien erbjuder det mesta i form av upplevelse- och kulturturism och har även ett spännande kök för kulinariska utsvävningar.

Om du är i Mumbai så passa på att testa den lokala favoritfisken Pomfret grillad i masalakryddor på Trishna Restaurant på 7, Rope Walk Lane, Fort.

Eva Brodin Kjeller,
PR-konsult

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.