icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Mindful eating - den ultimata dieten?

2016-04-27

Okej, ännu en ny trenddiet tänker ni som ska göra oss till den bästa versionen av oss själva, ge energi och en kropp vi trivs i. Det är ingen nyhet att vi svenskar idag är väldigt hälsomedvetna och hoppar på trenddieter som gäller här och nu, allt ifrån dieten 5:2, till medelhavs-kost och stenåldersmat. Men så här ligger det till – det finns ingen diet som passar alla människor, vi har alla olika kroppar med olika behov. Enligt en studie som genomförts av The New England Journal of Medicine som gick ut på att överviktiga deltagare fick pröva på olika dieter med olika mängder fett, kolhydrater och proteiner så visade det sig att det inte var någon skillnad i viktnedgång mellan de olika dieterna. En del kanske mår bra av en LCHF-kost medan andra inte gör det. Därför finns det nu ett sätt som gör att vi kan skräddarsy vår kost just efter vår kropp och våra behov, Mindful eating

Mindful eating handlar om att lära känna sin kropp och sina behov, att ha ett medvetet förhållningssätt gentemot sin kropp så du lär dig skillnaden mellan att vara hungrig och sugen på mat. Genom att äta medvetet lär du dig att äta på ett sätt som är bra för dig, både fysiskt och psykiskt. Exempelvis undviker du att äta för stora portioner, att småäta fastän du inte är hungrig, eller att känslorna styr ditt ätande så att du därigenom stoppar i dig fel mat. Tillslut lär du dig vad för sorts mat och hur mycket mat din kropp behöver för att du ska må så bra som möjligt.

Mindful eating

Genom att följa dessa enkla steg kan du bli en medveten ätare:
  • Börja skriva matdagbok och kartlägg orsaker till varför du äter.
  • Stanna upp och ta tre djupa andetag, observera känslor, tankar och hur det känns i kroppen just nu, acceptera det du observerar och välj sedan om du ska svara eller låta det vara. Gör denna övning minst en gång om dagen.
  • Få koll på vilka aktiviteter som stressar dig, genom att kartlägga orsaker till varför du känner dig stressad.
  • Ägna all uppmärksamhet åt maten, ha inte på exempelvis tv:n i bakgrunden.

I dagens stressade samhälle som vi lever känns denna metod väldigt passande. Jag menar, hur ofta är det inte som vi äter på språng till och från möten eller bara för att vi måste och därigenom inte observerar varför vi egentligen äter? Varför vi väljer att äta just den maten och hur vi mår av den. Hur ofta sitter vi egentligen och äter utan mobilen, surfplattan eller tv:n i bakgrunden?

Det går att spekulera i om denna trend uppstått på grund av sociala medier, att vi hela tiden måste hålla koll på mobilen så vi inte missar något viktigt eller på grund av att det nu blivit lite ”trendigt” att stressa. Det är väl klart att vi vill hinna med så mycket som möjligt och ta vara på dagarna, men lägger vi inte tid på maten och när vi äter kan detta leda till en ohälsosam livsstil. Egentligen är det ganska logiskt att vi stoppar i oss fel sorts mat när vi inte tänker på maten och varför vi äter. Personligen tycker jag att det är viktigt att inte försvinna iväg i allt ytligt runt omkring och vända sig inåt när det handlar om många val i livet, såväl när det kommer till maten.

Så vad är viktigast egentligen - att följa en diet som alla andra tycker att du ska följa eller att gå din egen väg och äta den mat som fungerar bäst för dig? Valet är ditt.

Saga Bengtsson, Praktikant Prat PR

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.