icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Äkta vara - fundamentalism eller kvalitetskoll?

2009-10-23

Diskussionerna om Mats-Eric Nilsson och hans bok Den hemlige kocken har länge debatterats flitigt i medier och runt middagsbord. Mycket positivt har sagts men även kritiska röster har höjts. En av de sistnämnda är journalisten Karin Ahlborg som i en artikel i Aftonbladet hävdar att konsumenterna blir lurade av Mats-Eric och hans jakt på E-nummer. Citygross har nu gått ut med en märkning som vägleder kunderna till vettig mat, alla E-nummer med ett fåtal undantag, är portförbjudna i matvarukedjans sortiment. Märkningen är signerad Mats-Erik Nilssons företag Äkta Vara. Enligt Ahlborg skjuter de två aktörerna över målet då ett flertal "oskyldiga" produkter som exempelvis askorbinsyra, som numera är begåvat med ett E-nummer, faller under bilan. Frågan är om den rådande diskussionen kommer att växa och utvecklas till ett mer nyanserat spörsmål om vad vi stoppar i oss och hur vi benämner detta.

Eller är det så att svart eller vitt alltid är roligare än gråskalan?

Pialena Krischél
PR-konsult

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.