icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Kvinnosyn och kommunikation

2011-02-18

I söndags hölls det många demonstrationer i Italien och runt om i världen mot Italiens machokultur och den medeltida och fientliga kvinnosynen som har utvecklats de senaste åren, under Berlusconis skandalpräglade styre. Demonstationerna var politiskt oberoende och hade som slogan "Se non ora, quando?", "Om inte nu, när?", som refererade till behovet av en omfattande ändring i Italiens förnedrande kvinnosyn.

Ingen som läser tidningen har kunnat undgå att fråga sig vad som händer i dagens Italien, där kvinnor värderas endast enligt deras sex appeal - och får jobb och når maktpositioner i utbyte mot sexuella tjänster. I Italien har feminismen aldrig varit lika stark som i Sverige, mest på grund av det traditionella patriarkatet och Vatikanen.

Om man slår på TV:n i Italien eller köper ett magasin (inom vilket område som helst), syns det provakativa och sexiga bilder på halvnakna snygga kvinnor överallt. Det spelar ingen roll om man tittar på en formell politisk debatt eller en dokusåpa: det finns alltid snygga, unga kvinnor som inte gör annat än att le och visa sina kroppar. Deras jobb är just att le och se snygga ut; en levande rekvisita för de manliga tittarnas nöje.

Samma sak händer i reklambranschen: vackra och  sexiga unga kvinnor syns i tv-annonser och i tidningar. Att bläddra i ett italienskt livsstilsmagasin har nästan blivit som att öppna en porrtidning. Ibland lyckas de mest sexistiska och kvinnofientliga reklamen stoppas, men det händer väldigt sällan. Att visa halvnakna kvinnor i reklam, tv-program och reportage har blivit normalt, och tyvärr även accepterat. Kommunikationen riktar sig nästan endast mot män, och lockar och vårdar dem med något som alltid tillfredsteller dem: snygga kvinnor. De senaste åren har jag märkt att en ny trend är på gång, som gör att samma trick används i kommunikationen som inriktas mot kvinnor. I jämställdhets namn nu får italienska kvinnor snygga halvnakna män i matlagningsprogram (!) och liknande program för husfruar.

Sedan jag bor i Sverige har jag tydligt sett hur sjukt allt detta har blivit. Tänk er själva om vi skulle se sexiga halvnakna kvinnor som dragplåster i Uppdrag Granskning eller  Antikrundan! Eller grovt sexistiska reklamkampanjer på stan och i alla tidningar. Den här typen av kommunikation skulle aldrig funka i Sverige, där det finns en helt annan respekt och attityd mot kvinnor. Tack och lov!

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!