icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Könsstereotyp reklam

2012-10-04

Vad är det som gör att företag idag fortfarande satsar på könsstereotyp reklam. Det var ett av ämnena som diskuterades när jag i morse var med i morgonpasset i P3. Och visst känns det förlegat när kända varumärken som Lego, Heineken och Coke så tydligt delar in oss konsumenter i man och kvinna med bilden av att som flicka eller kvinna föredrar du rosa, kläder och smink. Medan om du är man förväntas älska öl, svart och äventyr. Och varför fungerar det på oss konsumenter? Jag menar att det handlar om den enklaste vägen till avkastning för företagen,  och det lättaste sättet för marknadsförare att dela in målgruppen, efter kön. Men företagen bär ett jätteansvar när det kommer till könsstereotyp reklam. De kan antigen bekräfta en gammalmodig bild av manligt och kvinnligt, eller så kan de undersöka andra faktorer hos målgruppen som driver till köp och istället katigorisera oss efter livsstil. På lång sikt tror jag varumärken har mycket mer att vinna på att inte dela in konsumenten  efter kön.

Ett av de värsta exemplen på stereotyp produktutveckling, som jag sett på länge, är Legos satsning på tjejer. Tjejlego där flickor förväntas bygga ett stall eller en skönhetssalong. Varför inte addera fler tjejdockor till övriga legosatsningar istället? Dessutom tycker jag att storheten med just Lego är fantasi, att kunna bygga vad som helst. Ta gärna en titt på äldre legoannonser som jag tycker är bra kommunikation för en i grunden fantastisk leksak.

Karin Setréus