icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

ROE

2009-09-11

Titt som tätt blossar mer eller mindre heta diskussioner upp om hur du ska mäta värdet av kommunikationsinsatser på nätet eller i social media som mer eller mindre betecknar det mesta på nätet idag. Bra exempel var onsdagens inlägg på Mindpark av medieananalytikern Olle Lidbom. Ett ytterst relevant inlägg i debatten, vars kärnfråga kan sammanfattas med var är pengarna? En fråga som alldeles för sällan ställs. Vi pratar gärna om Nexttopia och att Facebook skulle vara det fjärde största landet i världen om det var nu var ett land. Vilket ger diskussionerna om social media en nästan religiös prägel. Som bekant så är utgångspunkten för mätning av dina insatser att besvara frågan om huruvida den generade mer inkomster eller inte. De senaste åren har vi av naturliga skäl sett diverse teorier om hur du ska mäta insatser i de sociala medierna florera. Vissa bra andra mindre bra, personligen gillar jag synsätt där du utgår ifrån ROE (Return Of Engagement) som ett komplement till den gamla klassikern ROI. För de intresserade finns två bra inlägg om det här och här. I korthet bygger det på att du på i social media bygger engagemang för ditt företag. Ett ökat sådant är vad du får tillbaka på din investering, som är att du avsätter tid och pengar på att bevaka insatserna. Mäter gör du igenom att titta på om antalet kommentarer, uppladdningar har ökat över tid.

Ingen stor nyhet att nätet främst bygger engagemang, likeabilty och andra positiva buzzwords. Men det är faktiskt ett konkret sätt att titta på vad de sociala medierna kan ge. Samtidigt är det viktigt att alltid var öppen med att det kunder primärt kan vinna är engagemang, som på sikt mycket väl kan bli pengar, inte snabba cash. Så istället för att berätta att e-post är gammeldags för de digitala immigranterna bör du berätta om ROE. För att sedan skapa en strategi för hur den ska bli så stor som möjligt. För det finns en stor potential i de sociala medierna som rätt använd på sikt kan stärka affärer. Om din närvaro bygger på konversation är du på god väg. Men det glädjer mig att den i bland något hallelujaartade diskussion genom intelligenta och kritiska röster blir mer seriös.  Att det sedan kräver både briljant strategi och stor kreativitet för att få en stor ROE är en annan historia, som jag förhoppningsvis får anledning att återkomma till.

P.S Att onsdagens inlägg på Mindpark givit reaktioner i den sfär som skriver om dessa frågor kan ni se här. Personligen tycker jag nog att Lidbom missuppfattas en aning i inlägget. Men som sagt en diskussion är mer än välkommen.

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.