icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Much Ado...

2010-11-17

Den här veckan inleddes med två omtalade händelser. Ingen visse riktigt vad det var i förtid, men många pratade om det. Den första var att Apple släppte hela Beatles back catalogue på Itunes. Det har tidigare talats om det, och Apple (skivbolaget alltså) har tidigare släppt alla artister UTOM Beatles som downloads, men nu hände det alltså. Jag tycker inte riktigt att nyheten levde upp till den hype som föranledde annonseringen. Min reaktion sammanfattas ganska bra tweeten: "OMG. That's not cool. #Apple". Den andra nyheten som släpptes i början av veckan var Facebooks uppgraderade mailsystem med det modesta arbetsnamnet "Project Titan". Mark Zuckerberg säger själv att det inte är en e-mail-dödare, eller gmail killer, men lanseringen verkar vara ambitiös."This is not an email killer. This is a messaging system that includes email as one part of that.", sa Mark. Målet är enligt Zuckerberg, precis som i allt Facebook gör, att underlätta för människor att hålla kontakten. Om Project Titan kommer att bli en hit eller inte kvarstår att se, men det finns nog vissa svårigheter. Förra året såg vi det extremt hypade Google Wave komma och gå. Jag, och många med mig, lekte lite med det med vänsterhanden, ungefär som USA lekte med the metric system (för att sno ett skämt från Eddie Izzard). Det finns däremot två skillnader. Den första är den redan upparbetade plattformen. Enligt den senaste statistiken skickar 350 miljoner människor 4 miljarder meddelanden genom Facebooks nuvarande system varje dag och mer än 30 miljarder "pieces of content is shared every day". Det är ganska mycket. Och en ganska bra plattform att "börja" från. Och sen är ju grejen med Mark Zuckerberg är att han sällan har fel. Jag vet inte om just den här scenen från The Social Network är "sann", men är Zuckerberg hälften så övertygad om att Facebook Mail kommer att slå som han var säker på att han hade rätt i rättegångsförhandlingarna så kan man nog vara ganska säker på att det kommer att bli så.

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!