Hur Epic Split blev Käka en Ford – eller värdet av rätt värden i kreationsekvationen

Alla kommer ihåg Epic Split från 2013. Eller i alla fall alla som jobbar inom marknadsföring. Epic Split var genialisk. Kombinationen av en avdankad actionskådis, ett fett trick, två lastbilar, Enya och en stor dos reklammakarskillz tog världen med storm. Om jag vore matematiker kanske jag skulle ställa upp Epic Split-kreationsekvationen så här: (b-kändis+fett trick+bil)+skillz=stormig värld.

Spola framåt tre år i tiden till 2016. Ford Canada står inför ett problem. De har bilen Ford Kuga. En toppenbil med fräsigt namn. Problemet är bara att folk inte känner till bilen eller hur bra den är. Ett kännedomsproblem helt enkelt som man kan ställa upp så här:

Fräsig bil+kännedom=dollarfaceemoji
Fräsig bil-kännedom=kaos på Ford Canada

Deras byrå, som fått uppdraget att se till att berätta för kanadensarna om Ford Kuga hade säkert mängder av bra idéer som inte realiserades. Trist tycker jag. För vad som hände var att de bestämde sig för att applicera Epic Split-ekvationen på kännedomsproblemet. Visst använde de sig av formeln (b-kändis+fett trick+bil)+skillz. Men tyvärr inte riktigt med samma värden.

I rollen som Van Damme körde de i stället med magikern Eric Leclerc. För er som inte känner till Eric Leclerc så är hans claim to fame att han var den förste kanadensiske illusionist som både vann Stage och Close-up Awardsen på den årliga konferens som The Canadian Association of Magicians ordnar. Den här videon är hyfsat representativ för honom:

Även i de bästa av världar så spelar Van Damme och Eric Leclerc inte riktigt i samma liga. Här kanske man tänker att Leclerc skulle göra något fett i stil med Siegfrid & Roy…

Men så blir det inte. Istället så äter han delar av bilen och berättar hur de smakar…

Ekvationen för Ford Kuga-reklamen blir: (b-magiker+käka lite+bil)+skillz?=gäsp

Tyvärr ser vi den här typen av fails lite alltför ofta. Stora budgetar som läggs på kampanjer som egentligen inte åstadkommer så mycket eller är särskilt spännande. Det är upp till oss som arbetar med marknadskommunikation att se till inte bara använda oss av rätt formel utan även rätt värden när vi försöker lösa kreationsekvationen.

Karl Nyberg

Skrivet av Prat PR
Dela artikeln
3892
2024-03-13

Så väljer du rätt influencer att samarbeta med

7200
2024-02-28

Picky Living väljer Prat PR

7152
2024-02-15

Skapa nyhetsbrev som engagerar!