icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Det digitala grupptrycket

2012-06-08

Förra helgen hade jag en riktig lugn och skön helg. Mycket film, avkoppling och god mat. En utav filmerna jag såg var Machine Gun Preacher. Filmen är baserad på en sann händelse och handlar om Sam Childers, en man som kämpar för barnen och mot Joseph Kony.

Ni kommer väl alla ihåg Kony och YouTube-filmen KONY 2012 som spreds som en löpeld i de sociala medierna i början av året? Helt plötsligt var filmen överallt. Alla publicerade den. Även jag. Men hade vi egentligen koll på vad det var vi publicerade?

Efter ett tag började filmen och dess avsändare granskas och fick motta kritik. Helt plötsligt försvann alla statusuppdateringar och tweets om filmen. Kritiken riktar sig mot organisationen bakom filmen, Invisible Children. Bland annat kritiseras de för att inte tillräckligt av deras resurser går till bistånd.

Hur många av alla som bidrog till att sprida filmen visste att avsändaren var en amerikansk lobbyorganisation som vill att amerikanska militärrådgivare ska fortsätta att hjälpa Ugandas armé?

Paralleller kan också dras till de sociala mediernas betydelse för den Arabiska våren. Allmänheten kan göra sin röst hörd och information sprids. Men risken för att felaktig och propagerande information sprids är också stor. När de granskande journalisterna blir konsumenter i de sociala medierna, hur påverkar det trovärdigheten på det vi dagligen hör, ser och läser?

Huruvida det är rätt eller fel att sprida och uppmärksamma KONY 2012 är upp till var och en att avgöra. Men hur vanligt är det att vi faller för det digitala grupptrycket och väljer att sprida bilder, filmer, länkar och kommentarer för att alla andra gör det? För ett tag sen skrev jag en artikel på Driftig.nu om vikten av att boosta och bevaka sitt digitala varumärke. Ett  av mina råd är att ständigt bevaka och googla dig själv för att säkerställa att det som skrivs om dig och ditt varumärke stämmer överens med hur du vill uppfattas. Det är i min mening en stark anledning att inte falla för det digitala grupptrycket och publicera eller rekommendera något för att alla andra gör det. Gör din research innan du trycker på Gilla. Kan du stå för det du rekommenderar idag om tre veckor eller ett halvår?

Trevlig helg!

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.