icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Spread the hype

2011-04-15

Battlefield 3En stor anledning för företags vilja att attrahera många fans på Facebook är nog också den mest självklara: nämligen att ju fler fans, desto fler kan företagen nå och skapa en dialog med. Så hur gör man då för att ragga fans för att etablera en stor fan base?

Det finns lika många svar på det som det finns kreativa hjärnor, men ett vanligt grepp för konsumentföretag är att göra det genom tävlingar, erbjudanden eller andra former av mervärdeskapande aktiviteter för de ständigt efterfrågande och allt mer kräsna konsumenterna.

Som den tv-spelsnörd jag är tänkte jag ta upp en lite sådär lagom dryg, men lockande raggningsreplik från… ja, tv-spelsvärlden.

Alla större tv-spel som är under produktion utsetts förr eller senare för en form av hysteri. Vi kan kalla det för ”hype” (för det är precis vad alla kallar det – spelaren, utvecklarna, journalisterna osv. vet vad det innebär).

De senaste månaderna har det varit svårt att undvika att det är ett stort spel är under utveckling borta på Katarinavägen. I höst släpper DICE nämligen Battlefield 3. Spelet har befunnit sig i hype-tillstånd i flera månader och inget tycks stoppa det. Vi har fått se en, två, tre, fyra, fem videor redan – och alla vill se mer. För det ser bra ut.

Vad gör då DICE (eller kanske snarare EA?) för att locka fans? Som sagt, alla vill se mer av Battlefield 3 och det vet de om.  Lösningen: Att drar ut på hypen och kräva att de ”riktiga” fansen (för att förvirra lite - här snackar vi alltså IRL-fans till spelserien) måste bli fans på Facebook. En miljon fans vill de i alla fall ha, sen får vi se den sjunde videon från spelet.

Eftersom alla vill se videon behöver de egentligen inte uppmana oss att sprida länken; vi gör det ändå. Kanske ingen tough crowd, men ändå…

Det är enkelt och briljant.

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!