icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Från rating-app till foodiens bästa vän

Rator

Linnea och Pablo på Matkonsulatet delar med sig av sina favoritställen i Rator.

Utmaning

Rator är en nystartad app som ger dig restaurangrecensioner från dina vänner och andra du själv väljer att följa, snarare än ett genomsnitt baserat på tusentals recensioner likt Yelp och Tripadvisor.

De kom till oss med uppdraget att ta fram en kommunikationsstrategi för att öka antalet användare och nedladdningar.

Lösning

Vi identifierade att ett av huvudproblemen för Rator var att när man väl laddat ner appen fanns det en brist på innehåll. Vår slutsats var att vi behövder addera ett innehåll i appen som var tillräckligt attraktivt för att målgruppen skulle vilja ladda ner den.

Efter insiktsarbete kom vi fram till att det som foodies värdesätter mer än tips från sina vänner är tips och förstahandsinformation om de hetaste restaurangerna, bästa maträtterna och coolaste nya kockarna från restaurangfolket själva.

Vår lösning på Rators problem var att positionerna om Rator från en app där du får recensioner av dina vänner till en nyckel till insiderinformation från restaurangbranschen. Vilket vi gjorde genom att ta fram en content och kommunikationsstrategi för Rator för köpt och förtjänad media i sociala kanaler.

Resultat

Till och med mitten av januari 2018 hade vi ökat antalet nedladdningar med närmare 2600 procent och bidragit till att skapa en stadig organisk tillväxt av nya användare.

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!