icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

#hjärtefråga i Almedalen

Hjärt-Lungfonden

En av många hjärtefrågor i Almedalen

Hjärt-Lungfonden arbetar för att rädda liv. Under Almedalen var målet att uppmuntra så många besökare som möjligt att lära sig Hjärt-Lungräddning (HLR). Utmaningen var enkel: hur får vi makthavare att stanna upp och lägga tio minuter av sin dyrbara tid på att lära sig HLR?

Vi skapade en kampanj byggd på en enkel win-win-situation: lär dig hjärt-lungräddning, så delar vi din hjärtefråga i Hjärt-Lungfondens kanaler, inklusive på Resumés förstasida, det dedikerade kontot @hjartefraga, och med hjälp av ”levande annonspelare” under veckan. På så sätt kunde vi skapa samtal om hjärtefrågor under veckan - och uppmuntra till att testa HLR.

Över 1000 personer lärde sig hjärt-lungräddning, fler än 3000 personer besökte twitterkontot @hjartefraga och dess tweets visades runt 100 000 gånger. Edward Blom, Calle Schulman och Staffan Dopping var bara några av twittrarna som fick sin hjärtefråga delad under veckan. Nyheter24 och P4 Gotland uppmärksammade Hjärt-Lungfonden under veckan. Och vi vet att kampanjen räddade liv - en riksdagsledamot som lärde sig hjärt-lungräddning genom kampanjen berättade att hon fått användning av sina kunskaper när det oväntade hände på semestern.