icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Kockrapporten - Framtidens mat

Arla

Inför Årets Kock 2016, där Arla är sponsor, fick Prat PR uppdraget att ta fram innehåll för lansering under den årliga pressfrukosten. Målen? Ett stort deltagande på pressfrukosten och bred uppmärksamhet i sociala och traditionella medier.

Insiktsarbetet visade att optimismen inom restaurangbranschen är stor: tillväxten är stark, och framtiden ser ljus ut. Men det är viktigt att branschen fortsätter att innovera och växa i takt med trendkänsliga konsumenter, och där kan Arla Foodservice spela en roll genom att förse restaurangägare med verktyg som hjälper dem att förbättra affären.

Prat PR tog sig an uppgiften att skapa ett sådant verktyg till Årets Kock 2016 - en videorapport med tillhörande recept skapade av två ledande matkreatörer. Under temat ”framtidens mat” genomfördes en workshop med ett tjugotal gymnasieelever - representanter för den så kallade generation Z - som diskuterade hur och vad de vill äta på restaurang i framtiden. Sedan fick Årets Kock 2015, Thomas Sjögren, och Årets Konditor 2014, Sara Hultberg, tolka elevernas tankar i två framtidsrecept. Det hela blev en film som premiärvisades på Årets Kock. På pressfrukosten serverades även en framtidsfrukost signerad Sara och Thomas.

Målen för deltagande på pressträffen överträffades och projektet fick ett brett genomslag i media. Filmen och recepten finns tillgängliga för branschen att ta del av på kund.se/arla och Arlas Foodservice-team använder materialet i möten med kunder.