Mindful eating – den ultimata dieten?

Okej, ännu en ny trenddiet tänker ni som ska göra oss till den bästa versionen av oss själva, ge energi och en kropp vi trivs i. Det är ingen nyhet att vi svenskar idag är väldigt hälsomedvetna och hoppar på trenddieter som gäller här och nu, allt ifrån dieten 5:2, till medelhavs-kost och stenåldersmat. Men så här ligger det till – det finns ingen diet som passar alla människor, vi har alla olika kroppar med olika behov. Enligt en studie som genomförts av The New England Journal of Medicine som gick ut på att överviktiga deltagare fick pröva på olika dieter med olika mängder fett, kolhydrater och proteiner så visade det sig att det inte var någon skillnad i viktnedgång mellan de olika dieterna. En del kanske mår bra av en LCHF-kost medan andra inte gör det. Därför finns det nu ett sätt som gör att vi kan skräddarsy vår kost just efter vår kropp och våra behov, Mindful eating

Mindful eating handlar om att lära känna sin kropp och sina behov, att ha ett medvetet förhållningssätt gentemot sin kropp så du lär dig skillnaden mellan att vara hungrig och sugen på mat. Genom att äta medvetet lär du dig att äta på ett sätt som är bra för dig, både fysiskt och psykiskt. Exempelvis undviker du att äta för stora portioner, att småäta fastän du inte är hungrig, eller att känslorna styr ditt ätande så att du därigenom stoppar i dig fel mat. Tillslut lär du dig vad för sorts mat och hur mycket mat din kropp behöver för att du ska må så bra som möjligt.

Mindful eating

Genom att följa dessa enkla steg kan du bli en medveten ätare:

  • Börja skriva matdagbok och kartlägg orsaker till varför du äter.
  • Stanna upp och ta tre djupa andetag, observera känslor, tankar och hur det känns i kroppen just nu, acceptera det du observerar och välj sedan om du ska svara eller låta det vara. Gör denna övning minst en gång om dagen.
  • Få koll på vilka aktiviteter som stressar dig, genom att kartlägga orsaker till varför du känner dig stressad.
  • Ägna all uppmärksamhet åt maten, ha inte på exempelvis tv:n i bakgrunden.

I dagens stressade samhälle som vi lever känns denna metod väldigt passande. Jag menar, hur ofta är det inte som vi äter på språng till och från möten eller bara för att vi måste och därigenom inte observerar varför vi egentligen äter? Varför vi väljer att äta just den maten och hur vi mår av den. Hur ofta sitter vi egentligen och äter utan mobilen, surfplattan eller tv:n i bakgrunden?

Det går att spekulera i om denna trend uppstått på grund av sociala medier, att vi hela tiden måste hålla koll på mobilen så vi inte missar något viktigt eller på grund av att det nu blivit lite ”trendigt” att stressa. Det är väl klart att vi vill hinna med så mycket som möjligt och ta vara på dagarna, men lägger vi inte tid på maten och när vi äter kan detta leda till en ohälsosam livsstil. Egentligen är det ganska logiskt att vi stoppar i oss fel sorts mat när vi inte tänker på maten och varför vi äter. Personligen tycker jag att det är viktigt att inte försvinna iväg i allt ytligt runt omkring och vända sig inåt när det handlar om många val i livet, såväl när det kommer till maten.

Så vad är viktigast egentligen – att följa en diet som alla andra tycker att du ska följa eller att gå din egen väg och äta den mat som fungerar bäst för dig? Valet är ditt.

Saga Bengtsson, Praktikant Prat PR

Facebook del.icio.us TwitThis LinkedIn Maila artikeln!

Inlägget har inga kommentarer, bli först med att svara.
Följ kommentarer via RSS.

Hur Epic Split blev Käka en Ford – eller värdet av rätt värden i kreationsekvationen

Alla kommer ihåg Epic Split från 2013. Eller i alla fall alla som jobbar inom marknadsföring. Epic Split var genialisk. Kombinationen av en avdankad actionskådis, ett fett trick, två lastbilar, Enya och en stor dos reklammakarskillz tog världen med storm. Om jag vore matematiker kanske jag skulle ställa upp Epic Split-kreationsekvationen så här: (b-kändis+fett trick+bil)+skillz=stormig värld.

Spola framåt tre år i tiden till 2016. Ford Canada står inför ett problem. De har bilen Ford Kuga. En toppenbil med fräsigt namn. Problemet är bara att folk inte känner till bilen eller hur bra den är. Ett kännedomsproblem helt enkelt som man kan ställa upp så här:

Fräsig bil+kännedom=dollarfaceemoji
Fräsig bil-kännedom=kaos på Ford Canada

Deras byrå, som fått uppdraget att se till att berätta för kanadensarna om Ford Kuga hade säkert mängder av bra idéer som inte realiserades. Trist tycker jag. För vad som hände var att de bestämde sig för att applicera Epic Split-ekvationen på kännedomsproblemet. Visst använde de sig av formeln (b-kändis+fett trick+bil)+skillz. Men tyvärr inte riktigt med samma värden.

I rollen som Van Damme körde de i stället med magikern Eric Leclerc. För er som inte känner till Eric Leclerc så är hans claim to fame att han var den förste kanadensiske illusionist som både vann Stage och Close-up Awardsen på den årliga konferens som The Canadian Association of Magicians ordnar. Den här videon är hyfsat representativ för honom:

Även i de bästa av världar så spelar Van Damme och Eric Leclerc inte riktigt i samma liga. Här kanske man tänker att Leclerc skulle göra något fett i stil med Siegfrid & Roy…

Men så blir det inte. Istället så äter han delar av bilen och berättar hur de smakar…

Ekvationen för Ford Kuga-reklamen blir: (b-magiker+käka lite+bil)+skillz?=gäsp

Tyvärr ser vi den här typen av fails lite alltför ofta. Stora budgetar som läggs på kampanjer som egentligen inte åstadkommer så mycket eller är särskilt spännande. Det är upp till oss som arbetar med marknadskommunikation att se till inte bara använda oss av rätt formel utan även rätt värden när vi försöker lösa kreationsekvationen.

Karl Nyberg

Facebook del.icio.us TwitThis LinkedIn Maila artikeln!

Inlägget har inga kommentarer, bli först med att svara.
Följ kommentarer via RSS.

8 tips för fler följare i dina sociala kanaler

För många aktiva sociala-medieanvändare är ett högt antal följare en statussymbol och ett prioriterat mål. Även om det inte är av högsta prioritet för just dig så bör du ha i åtanke att personerna som besöker din sida sannolikt kommer att observera hur många följare du har. Viktigt att poängtera: antal vänner (Facebook) är inte samma sak som antal följare. Det finns inget färdigt recept på hur du får fler följare, men det finns tips som kan hjälpa dig på vägen.

8 tips

  • FÖLJ
    Möjlighet att öka antal följare växer i takt med antal personer/sidor du själv följer. På exempelvis Twitter så ökar ditt nätverk för varje nytt Twitter-konto som du följer.
  • DELA
    Inlägg du publicerar bör vara konkreta och intressanta för dina vänner/följare/besökare att dela vidare. Använd ett personligt tilltal och fokusera på engagerande innehåll (gärna bestående av länk, bild eller video). Facebook presenterade bl.a under presskonferensen för Facebook Live Video att utmaningen med den nya versionen är att få användarna att börja dela innehållet. Glöm inte att humor i rätt sammanhang är oerhört framgångsrikt.
  • ENGAGERA
    Berätta/dela historier, plocka upp inlägg som dina följare delar med sig av och använd dig av frågeställningar i dina inlägg. Var lyhörd och nyfiken.
  • BILDER/VIDEOS
    Se till att använda dig av bild eller video i ditt inlägg, det drar blickarna till sig och är en viktig ingrediens. Instagram och Snapchat är bevis på hur stort genomslag en engagerande bild/video kan ha.
  • HASHTAGS
    Genom hashtags kan användare hitta dig, även personer som du inte har någon koppling till. Det finns många olika teorier och analyser kring hur många hashtags du bör använda/inlägg. Det viktiga är: använd sunt förnuft. Ignorera inte styrkan hos en hashtag, men ignorera inte heller hur mottagaren tolkar inlägget. Dina val av hashtags ska vara relevant för inlägget.
  • EMOJIS
    Emojis kan vara bra att använda för att stärka en känsla och skapa engagemang, men tänk på vad inläggets syfte är och vem/vilka som är målgruppen. En emoji kan lika väl mottas med stor entusiasm som något oseriöst. Du bör även vara medveten om att Emojis inte alltid ser likadana ut i en Iphone och Android, vilket kan leda till att innebörden av emojis kan upplevas olika. Även här blir rådet: använd sunt förnuft.
  • NÄTVERKA
    Gå med i relevanta grupper och gilla sidor som är inom ditt intresseområde. LinkedIn och Facebook är två väldigt bra kanaler för att nätverka.
  • UPPDATERA
    Kom ihåg, väldigt lite gör sig själv. Det gäller att du aktivt uppdaterar dina kanaler med nytt innehåll så att dina följare fortsätter att följa dig.

 

Malin Niklasson

Facebook del.icio.us TwitThis LinkedIn Maila artikeln!

Inlägget har inga kommentarer, bli först med att svara.
Följ kommentarer via RSS.

Är du en heltid eller deltidszombie?

Trafikskylt med personer som tittar ned på deras mobiltelefoner

Foto: Jacob Sempler/Emil Tiismann

Lätt avtrubbade och okontaktbara vandrar de runt på stadens gator. Rör sig långsamt och osäkert. Stoppar upp flödet i trapporna till tunnelbanan. Sitter på bussar. På restauranger. Och i tunnelbanevagnarna. De reagerar mycket lite eller inte alls vid kontaktförsök. Svarar enstavigt och förvirrat. Jag pratar om mobilzombier som lyckligtvis skiljer sig aningen från blodtörstande lealösa zombier på film. Men i likhet med Hollywoodzombier finns de överallt, i alla åldrar och de växer snabbt i antal.

I New Jersey lade demokraten Pamela Lampitt nyligen fram ett lagförslag om att förbjuda människor från att sms:a när de promenerar, med en straffpåföljd om böter på upp till 50 dollar och/eller 15 dagar i fängelse. I höstas bestämde sig den kreativa duon Jacob Sempler och Emil Tiismann för att fokusera på fenomenet mobilzombier. Resultatet blev en serie temporära, flitigt omdebatterade, trafikskyltar som varnade stockholmarna för ouppmärksamma fotgängare. Och för några år sedan upprättades en speciell fil på trottoaren för så kallade mobilzombier i staden Chongqing i Kina.

Som idé betraktat är uppmärksammandet av mobilzombier i form av trafikskyltar och separata gångvägar både rolig och kreativ. Nyheten om mobilzonen i Chongqing genererade tonvis av publicitet över hela världen och även den svenska ”skylt-kuppen” uppmärksammades brett. Att däremot försöka lagstadga bort mobilzombier från gatorna känns inte särskilt effektivt.

Men låt oss ändå leka med tanken.

Ska man försöka få bort dem från gatorna kan man väl göra det ordentligt? Och lagstadga fram en ny, men ändå så bekant, tillvaro för en 70-talist som mig. En tillvaro där föräldrar tittar sina barn i ögonen när de hämtar dem från förskolan. En tillvaro där människor pratar och har roligt tillsammans istället för att föra parallella monologer med ögonen på sina iPhones. En tillvaro där det är helt normalt att inte göra någonting alls den där minuten du inväntar din tur i kassan, eller under den ytterst korta sträckan mellan två stationer på tunnelbanan.

Det är fantastiskt vilka enastående möjligheter den mobiltekniska utvecklingen har gett oss. Numera kan vi konsumera media, shoppa, arbeta och utföra bankärenden när och vart vi vill. Lyckligtvis väljer vi själva hur mycket tid vi vill ägna åt våra mobiler. Om vi vill vara heltidszombier, eller ägna oss åt sysslan på deltid. De allra flesta av oss är i alla fall så pass kloka att vi inser att det är en bättre idé att passera en hårt trafikerad korsning med livet i behåll än att hinna uppdatera inkorgen precis just då. Eller att få iväg det där superviktiga mejlet. Förhoppningsvis gäller det även oss PR-konsulter!

Tia Hellén

Facebook del.icio.us TwitThis LinkedIn Maila artikeln!

Inlägget har inga kommentarer, bli först med att svara.
Följ kommentarer via RSS.

Fitness och finess

En så kallad smart watchFysisk träning är inget nytt fenomen, mycket tyder på att människan tränat sedan stenåldern. När det begav sig så var den huvudsakliga orsaken till träning att helt enkelt bli bättre. Vi tränade för att bli snabbare, starkare och för att bli bättre jägare. I det moderna samhället är det färre människor som tränar med mål att bli bättre på en specifik aktivitet, träning är för många helt enkelt ett måste för att hålla sig friska och alerta.

Precis som allt annat går träning i trender, och det senaste seklet har bjudit på spännande varianter som stretchning, pilates, aerobics, zumba och jogging. Träningsformerna har också samverkat med samhällets rådande skönhetsideal.

Idag är träningsformerna så många att det kan vara en utmaning att följa vilka trender som är på tapeten, därför är det praktiskt att Universitet som American College of Sports Medicine bedriver forskning inom ämnet vilket omvandlats till en behändig lista som beskriver västvärldens favoritträning. Under 2016 spås dessa tre träningstrender vara allra störst:

  • Bärbar teknologi: Fitness-armband, smartklockor, pulsklockor, GPS-teknologi kommer användas i allt högre utsträckning.
  • Minimalistisk träning: Styrketräning med kroppen som enda redskap gör att fler har både råd och tid till träning.
  • Högintensivträning: Effektivare träning på kortare tid.

2016 verkar alltså bli året när vi tar kontroll över vår träning i högre utsträckning. Dels vill vi att träningen ska vara lättillgänglig utan alla krångliga redskap och att den ska vara effektiv att genomföra rent tidsmässigt. Teknologin som fitness-armband erbjuder är ingen nyhet, men ett steg i riktningen att individanpassa, optimera och effektivisera vår träning och livsstil för det ultimata måendet. I kombination med tjänster som Vitamin Manager, ett slags IOT bland kosttillskott som gör det möjligt för oss att skräddarsy våra näringsintag, får vi redskapen att kontrollera allt fler aspekter av vår hälsa.

Josefin Holmqvist, Praktikant Prat PR

Facebook del.icio.us TwitThis LinkedIn Maila artikeln!

Inlägget har inga kommentarer, bli först med att svara.
Följ kommentarer via RSS.

Sida 1 av 4112345...102030...»
  • Kategorier

  • Arkiv