icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Nu erbjuder vi praktikplatser till hösten 2018!

2018-05-24

Som praktikant får du möjligheten att involveras i byråns olika kunduppdrag med handledning av en konsult. I din roll får du lära dig back-office-arbetet i kunduppdragen – research, kundernas medielistor, pressklippsrapporter samt aktivt bevaka kundens omvärld. Du får chansen att delta vid interna kreativa idémöten, hantera externa kontakter i form av olika leverantörer, journalister, influensers, inköp av material etc. Gradvis lär du dig PR-yrkets olika uppgifter med stöd och handledning av juniorkonsulter och projektledare.

Som praktikant på Prat PR bör du vara nyfiken, full av lust att lära dig PR-yrket från grunden, vara stresstålig och en problemlösare. Det är nyttigt att ha ett brinnande intresse för traditionella- och sociala medier och du bör vara inställd på att dina arbetsuppgifter kan variera i allt från att arbeta med texter som pressinbjudningar till att assistera på ett event. Du bör ha en pågående eller avklarad utbildning inom PR, kommunikation, marknadsföring, sociala medier, samhällsvetenskap eller liknande.

Skicka in din ansökan i form av ett CV samt kortare presentation av dig själv till praktik@prat.se.

Grundläggande förutsättning är en heltid på minst 10 veckor. Nämn under vilka datum som praktikperioden avser.

Praktikplatsen är i Stockholm.

Medieträning – en viktig del av kriskommunikationen

2018-05-09

Vi har alla sett dem – intervjuerna där talespersonen är oförberedd och osäker; onödigt kaxig eller tyst och defensiv. Och det behöver inte handla om en krissituation: för att få ut det mesta av en intervju är förberedelser A och O. Här följer fem steg till att hålla framgångsrika medieträningar.

Anpassa dig efter situationen.

Är det en förinspelad radiointervju om trender i branschen? Då kanske det räcker fint att bolla budskap med en kollega och öva på några korta frågor. Men handlar det om ett potentiellt explosivt ämne och en pressad situation som en live-intervju i TV? Då bör du avsätta några timmar för ordentlig medieträning. Det bästa scenariot? Att ha regelbundna medieträningar om tuffa ämnen, och en rutin för ”medieträning light” när det blir skarpt läge.

Medieträning light.

Du ska hålla i en kortare medieträning inför en intervju. Börja med att skriva en brief. Håll den så kort som möjligt, men ha med möjliga frågor (helst har du fått dessa från journalisten redan), svar och huvudbudskap. Lägg gärna in några allmänna tips inför intervjun, som att prata långsamt, undvika branschtermer och det allra viktigaste – att personen som blir intervjuad är experten. Ta ett möte för att prata igenom briefen med personen som ska bli intervjuad. Avsluta gärna med en låtsasintervju där du spelar journalist och talespersonen får öva på att svara.

Medietränings-workshop.

I det här scenariot har du kanske avsatt en halv- eller heldag för medieträning, och du har flera personer som ska drillas. Ofta har du en kamera på plats och ibland ingår rollspel där en extern person dyker upp och spelar journalist. I en större workshop ingår ofta både teori och praktik. Börja gärna med en presentation om medielandskapet: hur journalister jobbar, hur man kan bygga relationer med pressen, bra och sämre exempel på talespersoners agerande i media. Efter teorisessionen får deltagarna öva på att bli intervjuade, ofta framför en kamera, för att sedan se sig själva och varandra på film. Dessa intervjuer bör vara noggrant planerade utifrån ämnen som berör din organisation.

Debrief.

Medieträning är inte bara ett tillfälle för deltagaren själv att öva på budskap, utan även en möjlighet för din organisation att förbättra hur ni kommunicerar. Se till att utvärdera budskapen som kom fram under medieträningen. Kanske sägs något som ni vill ta till vara på i kommunikationen framåt? Kanske la ni märke till svaga punkter eller aspekter ni behöver diskutera vidare?

Gör det igen!

Kommunikation är en färskvara. Din organisation är förmodligen i ständig förändring, och det gäller även medielandskapet. Hur ni förhåller er till olika frågor kan se olika ut beroende på årstid, målgrupp eller vem som agerar talesperson. Se till att öva mycket och ofta. Bara då kan ni ta möjligheten att verkligen nå ut.

Online är IRL – vi måste ta vårt ansvar

2018-05-03

Vi som arbetar med marknadskommunikation, oavsett om vi är på byrå- eller kundsidan, måste tänka efter innan vi tar fram nästa uppmärksamhetssökande kampanj.

Techjournalisten Farhad Manjoo redogjorde nyligen i en krönika i The New York Times hur reklambranschen har varit en av de viktigaste faktorerna i formandet av internet och sociala medier till vad det är idag.

Kortfattat går delar av hans resonemang ut på att jättar som Google och Facebook har utvecklat sina tjänster för att skapa en så effektiv annonsmiljö som möjligt. Resultatet – hävdar han – är jakten på likes, följare och engagemang som för med sig en rad negativa konsekvenser. Några av de exempel han tar upp är ToyFreaks-skandalen, Logan Pauls utnyttjande av självmordsoffer och det ökande digitala beroendet som på senaste tiden fått stort medieutrymme. Manjoos artikel är tankeväckande och provokativ. Och tyvärr antagligen sann.

Vi marknadsförare strävar hela tiden efter att producera bättre och mer engagerande content, utveckla nya spännande kampanjer som sprids av miljoner och ta fram samarbeten med influencers som påverkar personers vardag. Under 2017 köptes digitalt annonsutrymme för över 200 miljarder dollar globalt. Men har vi koll på de långsiktiga konsekvenserna av vårt arbete och våra mediebudgetar?

Det inte bara är de stora tech-jättarna som måste förstå och axla sitt ansvar. Det är även viktigt att vi som arbetar med marknadskommunikation, oavsett om vi är på byrå- eller kundsidan, också tänker efter innan vi tar fram nästa uppmärksamhetssökande kampanj. För det vi gör online sätter spår IRL och vi måste agera ansvarsfullt därefter!

Jag skulle vara förmäten om jag påstod att vi på Prat PR sitter inne på en färdig lösning på hur vi bör agera för att börja rätta till de här problemen. Men här är två saker som vi kommer att tänka på framöver:

Utan droppar inget hav.

Våra kunders varumärken är några av tusentals som människor möter varje dag. Helt enkelt några få droppar i det stora havet av kommunikation. Även om just din kampanj inte känns så stor i ett globalt sammanhang spelar den ändå roll. Om vi ska åstadkomma en större förändring behöver alla se till sitt eget arbete, hur stort eller litet det än är.

Från CSR till CDR.

Ta det här på allvar. Det räcker inte med en reklamkampanj där vi berättar att vi menar väl eller en någon annan form av kosmetisk åtgärd. På samma sätt som företag förstår värdet av att arbeta seriöst med Corporate Social Responsibility så behöver vi också arbeta lika seriöst med Corporate Digital Responsibility.

PR-byrån är död, länge leve PR-byrån.

2018-05-02

Byråvärlden har under en längre tid varit utsatt för förändring. Den tidigare tydliga uppdelningen mellan reklambyrå, PR-byrå, eventbyrå, mediebyrå etc. är inte längre särskilt tydlig. Intåget av de digitala kanalerna och hur de fungerar har medfört att det inte längre är konstruktivt att ha separata strategier för respektive kanal. Bra kommunikation idag tar hänsyn till, och använder sig av, alla kanaler som är relevanta för att nå och påverka målgruppen. Den nya kommunikationsverkligheten avspeglar sig i de krav som idag ställs på såväl beställare som byråer.

Men vart är vi på väg, och vilka egenskaper hos en byråpartner söker beställare idag? För att få svar på den frågan anordnade vi på Prat PR en workshop med några av våra kunder där vi ställde frågan till dem. Vi kompletterade även workshopen med en kvantitativ undersökning bland beställare av kommunikationstjänster. Svaren visade att många av de egenskaper som vi PR-byråer traditionellt stått för även i framtiden kommer vara essentiella för företag och organisationer. Men det är tydligt att för de byråer som ännu inte lyckats ställa om till den nya verkligheten så kommer det bli svårt att matcha företagens behov.

Framtidens byrå = En professionell rådgivare med expertkunskaper

De egenskaper som kunder letar efter idag är i mångt och mycket synonyma med en kunnig och professionell rådgivare. Man vill ha en långsiktig partner som förstår den egna affären och branschen, som kan utmana kunden med insikter, inspiration och kreativitet. Någon som kan bistå med ett smart, underbyggt och insiktsfullt perspektiv på den egna verksamheten. Men i den nya digitala världen är det också viktigt att konsulten besitter en expertis inom t.ex. sociala medier, SEO etc. Kortfattat handlar det om att kunna hjälpa kunden att utforma och rikta kommunikationen samt att maximera ROI i ett fragmenterat och ständigt föränderligt kommunikationslandskap där målgrupper kan nås på många olika sätt.

Minskad byråmix och fokus på kreativitet

Enligt vår undersökning arbetar många kunder idag med ett stort antal specialiserade byråer varav de vanligaste är PR-byrå, reklambyrå, sociala medier-byrå, mediebyrå, contentbyrå och webbyrå. Det gör indirekt att kunden som uppdragsgivare lägger en stor del av sin tid på att agera beställare och interagera med byråer vilket inte upplevs som positivt. Över 60 procent av de tillfrågade i undersökningen angav att de önskade att de arbetade med färre byråer. Ungefär lika många angav även att de skulle vilja arbeta med en enda byrå som kunde tillgodose alla deras kommunikationsbehov. På frågan om vad som var viktigast för kunden i relationen med byrån kom kreativitet på första plats, tätt följt av engagemang och kunskap om digitala kanaler.

Svaret på frågan vart är vi på väg är inte entydigt, men klart är att egenskaper som professionalism och kreativitet i kombination med en bredd i erbjudande samt expertkunskaper i digitala kanaler kommer stå högt i kurs i framtidens byråval.

Om ni letar efter en byrå som kan tillgodose behov som de flesta kommunikationschefer har behov av idag, kontakta oss gärna så berättar vi mer om vårt erbjudande inom PR, digitala kampanjer, sociala medier eller influencers.

Prat PR nominerade till SABRE Awards 2018

2018-04-18

Prat PR är nominerade till SABRE Awards 2018. Det är samarbetet med vår kund Rator som har förärats en nominering i kategorin "Food service". Tidigare i år vann vi guld i Stora PR-priset med samma kampanj, den 23 maj vet vi om den även kommer belönas i SABRE Awards.

Nyfiken på hur vi gjorde för att samla Stockholms foodies i en och samma app. Spana in vårt case här!

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.