icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Stora PR-priset 2018 till Prat PR

2018-02-09

Prat PR och Rator vinner stora PR-priset

Sjukt kul att vi vann guld i Stora PR-priset tillsammans med vår kund Rator! Stort tack till Rator-teamet som gav oss förtroende att få vara med och bygga deras varumärke från grunden. Och tack juryn för den fina motivering!

Stora PR-priset tilldelas en byrå och en kund som visat stort mod, affärsstrategisk höjd och som gick utanför ramarna för både uppdraget och yrket. Det vinnande PR-receptet lagade ett urvattnat varumärke till en innehållsrik och god affärsidé med kockars kunskap i en app. Det fick företaget att överleva, och växa, samt gav PR-yrket en ny krydda.

Läs vårt case här!

Vad marknadschefen måste ha koll på 2018

2018-01-30

Kraven på marknadschefen ökar ständigt och 2018 är inget undantag. Vi har listat tre saker som kommer påverka varumärken under 2018, som du måste ha koll på.

Marknadschefen: Från skalpell till schweizisk armekniv.

Du behöver sökordsoptimera, köpa printannonser, dubbelkolla konverteringskostnaden, vara sociala medier-expert, kriskommunicera, mediebevaka, förstå influencers, känna Rapport-redaktionen, målgruppsanpassa och väldigt gärna ha en bakgrund inom försäljning.

Marknadschefens utveckling mot att vara en generalist, snarare än en specialist har pågått under en längre tid. Men under 2018 kommer det krävas både och, för att kunna vara en god beställare behöver marknadschefen kunna mycket om allt.

Hur gör du för att kunna mycket om allt?

Fake news och ditt varumärke

Valåret 2018 innebär inte bara att det är fler budskap som trängs i etern. Av andra internationella val att döma så kan vi också vänta oss ryska trollfabriker och fake news. Vilket kan påverka ditt varumärke, lex #pizzagate.

#Pizzagate är historien om Comet pizza i Washington D.C . En oskyldig restaurang som på grund av Wikileaks, Reddit, turkisk media och amerikanska Alt right-twittrare blev utpekad som högkvarteret för Hillary Clintons satanistiska pedofiltraffickingsekt. Allt slutade med att Edgar Maddison Welch öppnade eld mot pizzerian i tron om att där fanns inspärrade barn som användes som sexslavar. #pizzagate är ett av många exempel som visar hur ett varumärke kan komma i kläm i en fake news-cykel. En snabb googling visar dessutom att myten lever än i dag.

Hur skyddar du ditt varumärke mot fake news?

Comet Pizza i Washington DC

Digitalt ansvar

I allt högre grad har vår verklighetsbild börjat styras av sociala medier och mobilappar är idag viktiga verktyg som gör att vi klarar av vår vardag. Det finns ingenting som pekar på att den här utvecklingen stannar av, snarare tvärtom.

Det gör att jättar som Facebook och Google inte längre kan ducka för den enorma samhällspåverkan de har. Valet i USA 2016 och dess självrannsakande efterspel var ett tydligt exempel på detta. På samma sätt har app-producenter också ett stort ansvar för vad deras produkter har för konsekvenser för oss användare. Genom våra telefoner kan våra liv kartläggas i detalj, en guldgruva av information – men även en gråzon för integritet. Producenten av “smarta” dildos, We-Vibe, blev till exempel stämda då det uppdagades att de i “marknadsföringssyfte” loggade när och hur deras produkter användes. Ett annat exempel på hur företag i högre grad avkrävs konsekvensansvar är preventivmedelsappen Natural Cycles. Appen anmäldes nyligen till läkemedelsverket av barnmorskor på Södersjukhuset sedan ett stort antal oönskade graviditeter rapporterats.

I takt med att vi i allt högre grad förlitar oss på, och delegerar våra liv till våra digitala hjälpredor och sociala nätverk innebär det att företag som agerar i den digitala miljön kommer att avkrävas ett större samhälls- och individansvar. Så arbetar du på eller driver ett företag som är verksam i den digitala miljön? Då är det hög tid att göra en ansvarsanalys och upprätta en vattentät kriskommunikationsplan!

Flera nya varumärken till Prat PR

2018-01-24

Hudvårdsmärket Eucerin väljer att anlita Prat PR som strategisk och kreativ partner. Nya kunder hos byrån är även Kvik, Godiva, REN LOGIK, Reused Remade samt Birgit Nilsson Prize. Samtidigt anställer Prat PR tre nya juniorkonsulter.

Eucerin är ett globalt ledande varumärke inom hudvård. Precis som Prat PR:s nuvarande kund NIVEA tillhör även Eucerin hudvårdsföretaget Beiersdorf. Nu tar Eucerin nästa steg i sitt varumärkesarbete och väljer Prat PR som ny partner.

– Vi var ute efter en strategisk, modig och kreativ partner som både har ett genuint intresse och stor förståelse för våra utmaningar och möjligheter. Ett stort fokus för Eucerin är att behålla och utveckla den medicinska relevans som våra produkter och vårt varumärke har. Valet föll på Prat PR som besitter samtliga de kriterier som vi eftersökte. Vi ser fram emot att tillsammans med vår nya byrå ta vårt varumärke till nästa nivå, säger Carina Strand, marknadschef på Eucerin.

Fler nya kunder

Kvik har levererat kök, badrum och garderober i dansk design till överraskande låga priser i mer än 30 år och väljer nu Prat PR som ny partner för att stärka varumärket i Sverige.

Godiva (Pladis) är exklusiv choklad från Belgien som nu lanseras på den svenska marknaden tillsammans med Prat PR.

REN LOGIK är ett nytt varumärke svensktillverkade, hållbara och designade tvätt- och städprodukter som säljs exklusivt på Apoteket som väljer Prat PR som partner.

Reused Remade tillverkar marknadens mest klimatsmarta tygpåsar av hotellakan som annars skulle ha förbrukats. Bakom varumärket står skådespelerskan Josephine Alhanko och civilekonomen Pia Walter.

Birgit Nilsson Prize är världens största musikpris på en miljon US dollar. Priset är instiftat av Birgit Nilsson själv, som i år skulle fyllt 100 år. Det är fjärde gången Prat PR får förtroende att projektleda Birgit Nilsson Prize i Sverige.

– Vi är superglada för förtroendet vi har fått från våra nya kunder och ser verkligen fram emot att tillsammans med dem bygga deras varumärken och stärka relationerna med målgrupperna. Vi har ett grymt team på byrån, jag är så stolt över alla duktiga medarbetare och våra fantastiska kunder som vi har glädjen av få växa tillsammans med, säger Gabriella Finnborg, VD och grundare på Prat PR.

Tre nya juniorkonsulter

Samtidigt anställer Prat PR tre nya juniorkonsulter.

Agnes Westberg tillträder som ny PR-assistent. Hon kommer närmast från Spotify där hon gjort sin praktik och arbetat med företagets kommunikation i de nordiska länderna. Hon har en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap från Malmö universitet.

Filippa Lundkvist får nu en tillsvidareanställning efter att ha blivit anställd som juniorkonsult i somras. Hon har en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap från Uppsala universitet, har studerat Grafisk Design på Forsbergs och kommer närmast från en ettårig utbildning inom Public Relations på Berghs School of Communication.

Michaela Qvist är nyutexaminerad digital strateg från Nackademin och efter praktik på Prat PR har hon anställts som juniorkonsult med ansvar inom digitala- och sociala medier.

Agnes Westberg, Filippa Lundkvist och Michaela Qvist

Unicorn food, Instagramvärldens mest hypade kreation 2017. But why?

2017-12-19

Lika föränderliga som väderväxlingarna är trenderna inom mat. Det som idag förvånar är imorgon glömt. Men vad är det då som får fäste och varför blir vissa trender en megasuccé medan andra försvinner innan du ens han uppfatta att de fanns? Eller ännu viktigare, varför är det ens viktigt att tycka att det är viktigt?

Trender styr efterfrågan, som i sin tur styr konsumtion - som rent krasst, i slutändan styr produktion. Trender är ett uttryck av den samtid vi lever i, de tydliggör inte bara konsumentens behov utan också vad som är viktigt att tycka är viktigt. Just nu.

Att både Instagram och Pinterest bidragit till en hype kring estetik är ingen nyhet, men tittar vi lite närmare på vad som fått snurr i sociala medier kanske vi lättare kan förstå vad som kommer fylla våra flöden framöver. Eller ännu bättre, hur vi själva kan synas i andras.

Bild från Cheekykitchen

För att vi på sikt ska förstå vår framtid behöver vi se tillbaka på det som varit – så låt oss göra precis det, blicka tillbaka på 2017 års stora SoMe-trender inom mat. Och de är många! För vem har inte sett faux meat, avokado everything, hypad vegansk mat och hetsen över minskat matsvinn?

Men istället för att fördjupa oss mer i dessa ska vi istället försöka knäcka nöten kring 2017 års största Instagramtrend, strax efter pokébowls då – Unicorn food. Vem som startade trenden är både omdiskuterat och oklart. Vissa hävdar Starbucks, andra sig själva – men vad vi vet är att Scott Rossilo, bosatt i Williamsburg, har skapat sina rainbow bagels i närmare 20 år. Ponera att Rossilo var först, varför tog det närmare två decennier för världen att bli överrumplade av de färgglada kreationerna?

Bild från Pulptastic

Hur man skapar virala trender

Storheter som både Forbes och The New Yorker menar att några av kriterierna för att skapa virala trender är faktorer som enkelhet, förmågan att relatera till fenomenet, humor, chockvärde och framförallt – timing. Inom matvärlden adderar vi ytterligare element som estetisk höjd, visuellt överraskande, fängslande eller bara helt otippade inslag. Inte helt omöjligt kan en tycka! Bara några få ting att beakta innan du är hemma ”och liksen strömmar in” – nu vet vi dock alla att avgörande detaljer som timing, tur och spridning inte alltid går att planera.

Tillbaka till Unicorn food. Löpande kan vi checka av faktorer som banar väg för en internetsensation; det är nytänkande, överraskande, fängslande och framförallt estetiskt väldigt, väldigt vackert. Jackpot.

Unicorn food banade väg för flera nya trender som både Mermaid food och Galaxy food. Egentligen exakt samma sak men med inslag av nya färger, former och associationer.

Vad kan vi då dra för lärdomar av det här om vi själva vill skapa virala trender? Först och främst bör det faktum lyftas att de du ser endast är en fraktion av allt som provats, tänk på alla försök som inte gjorde succé. För det andra; att en stor portion tur och att rätt aktör plockar upp din kreation i precis rätt tid är avgörande för spridning- och på tal om tajming så för det oss vidare till den kanske viktigaste punkten; hoppa på tåget tidigt, eller inte alls.

Charquel food - Unicorn-trendens mottrend

Som vi alla vet har alla trender även en mottrend, som för de färgglada La-La-Land skapelsen stavas; Charquel food.

Bild från Expatwomanfood

Vi har förmodligen alla sett de svarta, färglösa glassarna på Instagram, men det stannar inte där. Svarta drinkar, hamburgare, pizza och crêpes syns lite var som och hemligheten bakom den mörka färgen stavas aktivt kol. Att det skapar en estetisk wow-känsla kan konstateras men kan väl nämna inom parantes att aktivt kol länge använts inom sjukvården, vilket gör det tveksamt i förtäringssynpunkt. Då negativa joner binder till sig laddade joner som exempelvis kemikalier har aktivt kol länge använts i samband med överdoser och förgiftningar. Men vad gör en inte för en Instagrambild?!

För den som vill skapa innehåll som sprids som en löpeld i de sociala mediernas värld finns ett enkelt tips: mät. Publicera mycket och mät mer. Men vem gillar egentligen att mäta? Siffror och statistik som djupgående behöver ses över och analyseras. Den långa vägen helt enkelt – vem gillar egentligen den?

Äsch. Hoppas istället på tajming. Det har ju funkat förr.

Nya mätverktyg ställer högre krav på matproducenter

2017-12-05

Hur maten påverkar vår hälsa har varit i stort fokus under de senaste åren. Vi har gått från att skeptiskt använda släktrecept på huskurer till att svepa hälsoshots med gurkmeja och bälga i oss fermenterat te som om det vore den naturligaste sak i världen. Ett ökat fokus på hälsa och funktion har också gjort att vi blivit mer intresserade av vad vår mat faktiskt innehåller, något som ibland har visat sig svårt att få koll på. Men nu har tekniken kommit ikapp och två matanalys-gadgets visar vägen in i framtiden:

Nima

Idag är en glutenfri diet inte bara något för dem som fått diagnosen celiaki, utan ett trendigt och omdebatterat livsstilsval. Fler väljer bort gluten ur sin kost än någonsin tidigare, men det kan vara svårt att verkligen få reda på om mat innehåller gluten. Här kommer Nima in i bilden. Nima är ett verktyg som enkelt och snabbt analyserar din mats gluteninnehåll och visar om den verkligen är glutenfri. Företaget som producerar Nima har också utannonserat att man kommer lansera en liknande produkt för jordnötsallergiker.

SCIO

Hur mycket socker är det egentligen i ett äpple? Det är svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att veta det exakta näringsinnehållet i den mat vi äter. Ett problem som företaget Consumer Physics, som ligger bakom minispektrometern SCIO, säger sig kunna lösa. SCIO är en liten apparat som du kopplar till din smartphone och använder för att analysera näringsinnehållet i en produkt. Apparaten analyserar ljuset som reflekteras från ett objekt och kan på så sätt avgöra objektets kemiska sammansättning. SCIO gör det enkelt att ta reda på hur mycket fett eller socker din mat innehåller. Men den kan även användas för att avgöra innehållet i t.ex. medicin och djurfoder.

Troligen kommer vi snart få se fler innovationer som Nima och SCIO på marknaden vilket kommer att underlätta väsentligt för dem som lider av matallergier eller som av andra anledningar väljer bort vissa ämnen ur sin kost. Att det blir enklare för konsumenter att få korrekt näringsinformation kommer att innebära högre krav på transparens från matproducenter. I framtiden kommer det inte gå att ljuga om näringsinnehåll.

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!