icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

5 smarta sätt för ditt varumärke att använda Instagram-TV

2018-08-15

Med Instagram TV öppnas nya möjligheter att skapa spännande innehåll - och samtidigt locka fler besökare till det nya formatet.

Instagram verkar ha knäckt en framgångsnöt – låt andra aktörer agera isbrytare och kopiera sedan deras mest framgångsrika idéer. Instagram Stories kom ursprungligen från Snapchat och IGTV lånar det längre videoformatet från Youtube.

Från internationell branschpress rapporteras att det än så länge är ganska enkelt för aktörer att få visningar på IGTV, eftersom relativt få varumärken ännu syns där vilket innbär att de som gör det sticker ut och får spridning. Branschkännare tror även att influencers som tröttnat på Youtube kommer att dra nytta av det nya formatet – särskilt eftersom de redan har en följarskara som är mottaglig för innehållet.

Internationellt har företag som Nike, Netflix och Chipotle testat IGTV. I Sverige var Chiquelle snabba på att använda formatet, de var även tidigt ute med att använda Instagram shopping. I en intervju med ehandel.se säger Chiquelles vd:

- Det är ett fantastiskt ytterligare verktyg för oss, eftersom vi skapar en hel del content och speciellt videor ifrån photo shoots, behind the scenes och on location-videor, säger Pouya Boland, grundare och vd på Chiquelle.

Nyfiken på Chiquelles IGTV-kanal? Kika här

Vilken typ av innehåll passar på IGTV då?
Vi har inspirerats av en artikel där Forbes Agency Council listar 5 contenttyper:

Upplevelsebaserat

Om Stories kan fånga en historia på bara 15 sekunder, tänk då vad man kan berätta på upp till en timme. Reseskildringar, matlagning, DYI-tips osv.

Bakom kulisserna

Låt publiken följa med bakom kulisserna hos varumärken eller hemma hos influencers, på plåtningar, inspelningar etc.

Frågor och svar

Gör intervjuer eller ordna en fråga-svar-stund. Samla ihop de vanligaste frågorna – eller de roligaste – och spela in svaren på dem. Detta har tex vegan-influencern Jävligt gott gjort.

Tutorials

Det är mycket roligare att se något utföras än att läsa en instruktionsbok. Och how-to´s går alltid hem.

Recensioner och rekommendationer

Vi vänder oss till vänner eller influencers som vi gillar och litar på för att få vägledning. Det gör att recensioner är extra populära. Här passar rörligt riktigt bra, t.ex. när det gäller tester av olika produkter.

Fakta – Så funkar det:

3 länkar för dig som vill veta mer:

https://www.forbes.com/sites/forbesagencycouncil/2018/08/07/igtv-how-instagram-influencers-can-leverage-long-form-video/#49223d637871

https://digiday.com/marketing/how-brands-are-leveraging-igtv/?utm_campaign=digidaydis&utm_medium=social&utm_source=twitter

http://www.ehandel.se/Modehandlaren-om-att-starta-TV-kanal-pa-Instagram,12805.html

Prat PR söker Social Media Specialist

2018-07-02

Vill du vara med och skapa framtidens kommunikation och vässa vårt digitala erbjudande?

Prat PR är en passionerat nyfiken byrå som kombinerar insikt, kreativitet och bred kommunikationskompetens med specialistkunskap inom mat, hälsa och livsstil (glada kollegor, gaming-kvällar, beauty-snack, fjällvandringar, måndagsmöten och excelrapporter ingår också i vår vardag). Genom att hela tiden utforska och lära oss mer om vår omvärld skapar vi kommunikation som hjälper våra kunder att förtjäna konsumenters uppmärksamhet oavsett kanal.

Den här jobbannonsen riktar sig till dig som tycker att Prat PR låter som din drömbyrå och vill vara med på vår resa in i framtiden.

Vi arbetar med ledande varumärken som Arla, KRAV, Jysk, Britax, NIVEA, Eucerin och Hjärt-Lungfonden. Nu söker vi en Social Media Specialist till vårt team.

Om rollen:

Du är en kreativ, affärsdriven och innovativ specialist på sociala medier, som vet vad som krävs för att skapa innehåll och kampanjer som verkligen engagerar människor. Att en kampanj ska drivas av engagemang men leda till resultat är självklart för dig och du arbetar med inläggen hela vägen från idé till produktion via optimering och mätning till rapportering.

Som social media specialist på Prat PR blir du vår expert på både organiskt och köpt innehåll. Du tar fram kampanjupplägg och strategier för att nå bästa räckvidd och arbetar operativt med att köpa och optimera annonser och sponsrade inlägg. Du är van vid att utvärdera och mäta resultat och nyckeltal och sporras av att skapa så optimerade och effektiva kampanjer som möjligt.

Detta är en operativ roll och du kommer själv att vara delaktig i att producera innehåll, så Photoshop eller Illustrator är program som du är mycket van att arbeta i. Vi ser ett stort plus om du även har erfarenhet av att jobba med rörligt material. Skriver och producerar text gör du självklart och anpassar denna efter målgrupp och kanal.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat:

• Expertroll i kundteam inom organisk och köpt räckvidd

• Utforma upplägg för kampanjer och inlägg

• Producera/ansvara för content

• Producera/ansvara för annonser och betalkampanjer

• Löpande analysera och optimera pågående aktiviteter

• Utvärdera och rapportera resultat

• Bidra till pitcher för befintliga och nya kunder

• Rådgivning mot kund och kollegor

• Arbeta med Google Analytics och Hootsuite eller motsvarande.

Om dig:

Du ser dig själv som en kreativ person med stor passion för digitalt innehåll. Du har givetvis superkoll på de stora sociala mediekanalerna, men håller även utkik efter nya spännande uppstickare. Kanske är du själv en aktiv profil i en eller flera kanaler. Du är naturligt nyfiken på digital utveckling och trender med mycket god förståelse för hur sociala medier kan användas för att stärka varumärkens marknadskommunikation och övergripande affärsmål.

Hos oss välkomnas det att du tar egna initiativ och är proaktiv. Du är en digital native och delar gärna med dig av din kunskap till dina kollegor.

Erfarenhet av våra fokusområden mat, hälsa, livsstil är meriterande.

Ansök idag!

Skicka din ansökan till gabriella.finnborg@prat.se senast den 31 augusti 2018. Tjänsten är baserad på vårt kontor i Stockholm.

Intervjuer sker löpande.

Börja hösten med en trendspaning tillsammans med oss

2018-06-21

Trendspaning med Prat PR

Dags att lyfta blicken och få en injektion av trender och inspiration från omvärlden? Vi på Prat PR bevakar ständigt flödet av nyheter inom mat, hälsa och livsstil från influencers och företag runt om i världen, dels genom våra svenska experter men även med hjälp av våra kollegor på Porter Novellis 330 kontor i världens alla hörn.

Boka in en Trend Look!

Du kan välja inriktning mat, hälsa eller livsstil och bjuda in dina kollegor som behöver en uppdatering om senaste nytt från branschen, inspirerande kommunikationscase samt intressanta koncept och trender. Presentationen tar 1 timme och ni kommer garanterat vilja skapa nya spännande produkter efter vår dragning!

Trend Lab - vi processleder

Vårt Trend Lab är en kreativ inspirationsboost. Vi presenterar de stora globala trenderna inom mat, hälsa eller livsstil och tillsammans med våra specialister diskuterar vi möjliga riktningar för ert företag, konceptutveckling och paketering. Ni får med er ett underlag som kan ligga till grund för kommande års planer och produktutveckling.

Trendres med oss!

I höst kommer vi genomföra ett par olika nedslag i världen där nya spännande koncept och idéer inom mat och hälsa kokar och bubblar. Vill du hänga på och spana, smaka, besöka spännande företag och inspireras för er produktutveckling? Vi reser i mindre grupp med intressenter från olika företag eller gör ett skräddarsytt upplägg bara för er.

Vill du veta mer? Hör av dig till din projektledare på Prat PR eller maila Tia Hellén.

PR-konsult - ett jobb mina ekonomutbildade föräldrar aldrig kommer att förstå

2018-06-20

Ska hon verkligen sminka sig, sminka av sig och sen sminka sig igen? För att sedan sminka av sig ytterligare en gång?

Min mamma träffar läkare för utbildning av det senaste medicinpreparatet och min pappa har möten med riskkapitalister för en nyemission i läkemedelsbolaget han är VD för. Och jag, jag klurar på frågan ovan.

- Jag jobbar med att skapa förtjänad uppmärksamhet åt våra kunder. Att hjälpa dem att nå ut till den publik de vill nå ut till genom synlighet i media. Punkt… Men att synas idag betyder inte enbart att figurera i traditionell media. Idag kan synlighet innebära betalda samarbeten med influencers, vilket i sin tur betyder att jag som PR-konsult exempelvis medverkar på en plåtning eller filminspelning. Och att jag ibland roddar stora event.

Hade jag bara avslutat min mening där jag satte punkt här ovanför hade mina föräldrar möjligtvis förstått vad det är jag gör om dagarna, även om det bara är en bråkdel av allt jag gör. Faktum är att ingen dag är den andra lik och det var precis det som lockade mig till PR-branschen.

Men vad gör då en PR-konsult? Enkelt förklarat bygger vi relationer mellan varumärken och målgrupper, genom olika kommunikativa insatser. Huruvida budskapet tas ut genom ett event, ett pressmeddelande, en filmproduktion eller i sociala medier avgörs huvudsakligen av var vår målgrupp befinner sig och hur de vill ta emot vårt budskap.

Det är framförallt vår förståelse för omvärlden som skiljer PR från reklam. Medan reklambudskapet fokuserar på vad varumärket vill säga skapar vi uppmärksamhet baserat på en förståelse för vad folk vill höra.

- Ingen vettig människa är egentligen intresserad av att lyssna på det din kund har att säga.

Citatet ovan är en av de fraser jag hörde under min första skolvecka på Berghs. Spontant började jag ifrågasätta varför jag, av alla tänkbara yrken, valt en väg där jag ständigt i mitt yrke skulle behöva rättfärdiga varför jag finns. Men sedan kom jag på att det är på grund av ovan som jag vill jobba med PR. Ingen bryr sig… Så länge du inte lyckas skapa kommunikation som är relevant och intressant för din målgrupp - och för att göra just det behöver du vara både nyfiken på din omvärld och orädd för nya idéer.

Ska hon verkligen sminka sig, sminka av sig och sen sminka sig igen. För att sedan sminka av sig ytterligare en gång? Just detta var den stora frågan när vi förra veckan skrev manus till en filmproduktion där vi skulle lyfta ansiktsrengöring genom att låta vår målgrupp följa med en dag i influencern Michaela Fornis liv. Det är kanske inte lika lätt att förstå vad en PR-konsult gör om dagarna som en säljare inom läkemedelsbranschen eller en VD för ett framgångsrikt bolag, men det går snabbt att inse att PR-yrket är både varierande och förbannat skoj.

4 snabba tips på hur du tar dig in i PR-branschen.

1. Drick kaffe.

Har du gått på Berghs har du förmodligen stött på just detta tips. Kaffemöten med yrkesverksamma inom branschen är bra för relationsbyggandet. Jag var förmodligen nära en koffeinförgiftning större delen av min utbildning, visserligen var det en kombination av kaffemöten och behovet av koffein inför sena kvällar med gruppuppgifter, men min puls var nu i efterhand kanske något hög.

Den du dricker kaffe med kanske inte alltid har möjlighet att erbjuda dig ett jobb, men hen kanske känner någon som letar efter en som dig. Dessutom är det alltid både lärorikt och intressant att träffa folk. Tycker du inte det har du valt fel bransch!

2. Förstå vad du kan erbjuda en arbetsplats

Ett av de möten jag minns starkast var en frukost med talangscouten Mona Cohen, som jag sedan bjöd in för att tala inför klassen. Mona som jobbar på COHEN+CO berättade att hon efter intervjuer alltid frågar både den som intervjuat och den som intervjuats om hur de upplevde mötet. Det var inte helt ovanligt att hon fick två olika versioner av mötet.

Den som intervjuats var ofta nöjd med sin insats och upplevde mötet som väldigt trevligt.

Den som intervjuat upplevde å andra sidan också (ibland) just det, att det var trevligt… men att hen inte riktigt fick någon förståelse för vad personen skulle kunna tillföra arbetsplatsen.

Med det sagt är det alltså en god idé att både identifiera och lyfta sina styrkor och hur de kommer kunna göra skillnad på just den arbetsplatsen du vill till. Ett trevligt möte är inget annat än just det, trevligt.

3. Hitta din nisch

Huruvida man tidigt behöver veta vad och vart man vill är omdiskuterat. Vilken riktning ens karriär går i förändras - tråkigt hade det väl varit annars. Möjligheter du inte var beredd på dyker upp, du fördjupar dig i något nytt du inte trodde fanns och du inser att det du antog du var bra på kanske egentligen inte var din grej.

Men att tidigt nörda ner sig i ett intresse och aktivt söka sig till en byrå inom din nisch ökar dina chanser att känna att du hamnat rätt. Punkten här ovan, att förstå vad du kan erbjuda en arbetsplats, blir lättare att bena ut om du tar sikte på en arbetsplats som jobbar med det du själv är intresserad av.

4. Timing

”Vi gillar dig mycket och tror du skulle passa väldigt bra här hos oss. Tyvärr söker vi ingen just nu, men låt oss hålla kontakten”.

Punkt 4. Den jag själv hade svårast att acceptera. Allt handlar om timing, att det just nu när du ska söka ett jobb ska finnas en plats ledig på just den byrån du vill till. Men vet du vad, folk rör på sig – och det är denna rörelse du ska hålla koll på.

Hör du om någon som bytt arbetsplats eller läser på Resumé om en byrå som vunnit en stor kund, hör av dig – för det är just sådana händelser som mycket möjligt leder till en ledig öppning. Det är också av denna anledning punkt 1 är viktig. Det kanske var just den där personen du drack en kaffe med för 3 månader som idag sitter byrån som vunnit det stora uppdraget som kräver förstärkning till teamet. Den förstärkningen kan vara du.

Intresserad av att höra mer om hur vi jobbar på Prat eller vill du bara ta en kaffe, för att det är trevligt (man får det också!)? Släng iväg ett mejl! :)

Hur du tar fram ett avtal med Influencers

2018-06-19

När du har hittat den influencer du vill samarbeta med är det dags att förhandla fram ett avtal. Avtalet kan förhandlas fram direkt med infleuncern eller med influencerns agent/nätverk.

Några punkter att funder över när du sätter ihop avtalet för samarbetet är:

Hur länge gäller avtalet?

Mellan vilka datum ska samarbetet pågå?

Uppdragsbeskrivning

Noggrann beskrivning av vad uppdraget består av. Det kan vara allt ifrån antal blogg-och Instagram-inlägg till medverkan på event.

Arvode och faktureringsvillkor
Arvodet för samarbetet samt när det ska faktureras.

Sekretess

Kommer influencern att få information som inte är offentlig? Då kan det vara viktigt att ha med en punkt om att all lämnad information parterna emellan ska behandlas under sekretess.

Konkurrerande uppdrag

Om du inte vill att influencern ska samarbeta med andra konkurrerande varumärken under avtalsperioden är det viktigt att få in en punkt om exklusivitet.

Uppsägning av avtalet/avtalsbrott

Vad gäller om någon vill säga upp samarbetet i förtid och vem står för eventuella kostnader då?

Rättigheter

Förmodligen kommer samarbeten innebära att infleuncern tar fram content till kampanjen, såsom text, bilder och/eller videos. Vem äger rättigheterna till dessa när samarbetet är avslutat?

Reklammarkering och godkännande av inlägg

Det är bra att vara tydlig med att allt innehåll ska annonsmärkas på korrekt sätt. Det är viktigt att veta vilka lagar och regler som gäller i respektive kanal som Instagram, blogg och Youtube.

Godkännande av inlägg

En punkt om att alla inlägg ska godkännas i förväg att viktig att ha med. Ett bra sätt att säkerställa att viktiga budskap kommit med och det som avtalats är utfört på ett korrekt sätt.

Tidpunkt för publicering

När ska materialet publiceras? Kom överens om dag och tidpunkt. Planera gärna in så att du kommunicerar samarbetet i såväl som interna och externa kommunikationskanaler för att maximera synligheten.

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.