icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Veckans Prat - Digitalt #46

2018-11-15

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.

Skickat fel meddelande?

Nu kan du ångra meddelanden du skickat på Facebook Messenger. Det rapporterade Sveriges Radio. Funktionen håller just nu på att rullas ut och ger användarna möjlighet att ångra och ta bort ett skickat meddelande. Men bara i 10 minuter. Meddelanden som tas bort kommer ändå att lagras under en tid, för att till exempel kunna bevisa trakasserier.

Nu har vi Googlat i 20 år

Det går knappt att komma ihåg hur vi klarade oss innan Google fanns. Nationalencyklopedin någon? Nu firar Google Sök sitt 20-årsjubileum och har bland annat skapat en sajt där du kan få reda på vad som trendat mest under olika år och inom olika områden. Oumbärlig kunskap, som till exempel att Gagnam Style var den låt som genererade flest sökningar under 2012 och 2013.
Testa en egen sökning här.

Var tredje julklapp köps online

Nästa vecka avslöjas Årets julklapp 2018, men redan nu visar prognoserna att allt mer av svenskarna julklappsinköp flyttar ut på nätet. Enligt PostNords julprognos kommer svenskarna att handla julklappar för 23 miljarder kronor, varar 8 miljarder spenderas online. Det betyder att drygt var tredje julklapp e-handlas. I takt med att leveransalternativen blir allt mer flexibla och även möjligheterna till retur så ökar antalet svenskar som väljer att köpa julklappar online – och som antagligen också uppskattar att slippa julträngseln i butikerna.

"Mina 5 bästa ögonblick som praktikant"

2018-11-15

Fem tillfällen jag alltid kommer minnas från min praktik på Prat

Även om jag så klart kommer minnas vardagen, människorna och helheten är det några tillfällen jag kommer minnas lite extra:

1. När jag pratade med de två härliga, glada tjejerna som intervjuade mig försvann snabbt den där otrevliga känslan av att detta var två personer som skulle bedöma mig. Intervjufrågor och svar varvades med skratt, och det kändes nästan som att sitta och prata med två gamla vänner. Höjdpunkten var nog ändå när jag fick frågan “Har du bra koll på sociala medier?” och jag svarade “Nja, jag försöker faktiskt dra ner på det!”. Ärlighet varar längst, eller? Nu är jag ju här i alla fall!

2. Segerdansen i mitt lilla studentrum i Örebro när det plingade till i inkorgen och jag såg att jag hade fått platsen. Den varade i ungefär en minut och kan bäst beskrivas som zumba med ordentligt vevande armar och inslag av twerk.

3. Uppstartsmötet med ett relativt nystartat livsmedelsföretag. Dels för att det var lärorikt för mig att få insikt i hur ett första möte med en ny kund går till, men också för att grundarna var otroligt drivna och inspirerande människor. Det var ett möte späckat med information om hur de startat sitt företag utifrån en C-uppsats utan budget fram till var de är idag och vart de vill härnäst. Sådana människor tror jag man behöver träffa på då och då. De får en att känna att allt är möjligt om man är envis.

4. Prat arrangerade en pressfrukost för ett ledande mejeriföretag, och jag skulle hjälpa till. Självklart skulle det serveras mjölk, och tanken var att mjölkpaketen skulle vara placerade i hinkar med isbitar i botten. Dessa hinkar skulle stå utplacerade på borden så att journalisterna själva kunde hälla mjölk i sitt kaffe. Jag hade missförstått upplägget och trodde att mjölken skulle hällas direkt i hinkarna. Jag tyckte visserligen att det verkade lite märkligt, men kanske var det någon slags känsla av bondgård man ville skapa? Som tur var frågade jag om vi inte skulle rengöra hinkarna ordentligt innan vi hällde i mjölken. Missförståndet uppdagades. Vad kan man lära av detta? Fråga hellre en gång för mycket…

5. Alla de gånger medarbetarna på Prat har fått oss praktikanter att känna oss uppskattade och inkluderade. De behandlar oss som kollegor och vänner, och inte som de färskingar vi må vara. Alla kan nog intyga att de personer man arbetar med har stor betydelse för hur vardagen känns, och kollegorna på Prat är varma, prestigelösa och kreativa människor som är fantastiskt duktiga på det de gör.

Nu är det dags att hämta morgonens andra kopp kaffe innan jag börjar beta av dagens to-do-list. Klockan närmar sig 8.30 och kollegorna börjar komma in en efter en. Det öppna kontorslandskapet skapar ett behagligt sorl och gör det enkelt att få in lite uppiggande småprat mellan arbetsuppgifterna. För dig som söker en praktikplats där du får lära dig PR-yrkets olika delar gradvis med stöd och handledning av kompetenta och härliga medarbetare: sök till Prat!

Anna Hjukström

Veckans Prat - Digitalt#45

2018-11-09

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.

Smile – snart är ”camera marketing” här

Var tillbringar vi mycket av vår tid? Mobilen? Sociala medier? Självklart, men har du tänkt på mobilkameran? En stor del av kommunikation inleds faktiskt i din smartphones kamera eller via ett filter i en app, som Snapchat. Det senaste man pratar om är därför ”camera marketing”, att placera annonser i den kanal där publiken faktiskt är. Genom att använda AR-tekniken kan man dessutom göra så mycket mer än bara en platt annons, utan istället interagera med publiken via linser, filter och specialerbjudanden. Parallellt går trenden mot att vi använder bilder i allt större utsträckning för att söka efter produkter och tjänster, något som Amazon har plockat upp och erbjuder en sökfunktion där man kan leta efter liknande produkter på, just det – Amazon.

Vill du nå Millennials? Använd video

Millennials, generationen som är född under 1980-talet, är mer mottagliga för video än andra former av innehåll. Det visar en ny studie, där drygt fyratusen personer deltog. Över hälften, 56%, uppgav att de tycker att video är mer engagerande än andra format, och 46% föredrar video framför annat innehåll. Av Millennials hade 66% involverat sig med ett varumärke efter att ha sett en video, jämfört med 53% av alla konsumenter.

Canon väljer influencers framför proffs

I över 20 år har Canon använt sig av professionella fotografer i sin marknadsföring, men nu väljer kameraföretaget att gå över till influencers. I en uppmärksammad kampanj ny iscensätter Youtubern ”devinsupertramp” ett så kallat ”slip and slide” rakt ut från ett flygplan, där ett stort gäng kastar sig ut från flygplanet på badleksaker – och självklart förevigas det hela med Canons nya kamera.

Spana in filmen om du inte har höjdskräck

Veckans Prat - Digitalt #44

2018-11-03

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan.

Drönare räddar liv

Som första land i världen använder Rwanda nu drönare för att flyg ut blod och mediciner till samtliga sjukhus och sjukstugor i hela landet, rapporterar Sveriges Radio. Landet, som är lika stort som Småland, men har 12 miljoner invånare kommer inte bara frakta blod, utan även 50 olika mediciner och på sikt även vaccin.

Bakom tekniken står företaget Zipline, som 2016 lanserade världens första drönarbaserade leveranssystem. I ett land som Rwanda, med undermåliga vägar där en transport kan ta timmar, kan en drönare istället leverera blod på enbart 30 minuter. Man använder digitala tjänster, som sms, för att beställa en leverans och drönarna är självflygande.
Det är lätt att föreställa sig vilka möjligheter detta öppnar globalt, kanske även i ett vidsträckt och glesbefolkat land som Sverige.

Veckans nyord – den fygitala handeln

De senaste åren har de fysiska butikerna allt mer ställts mot den digitala handeln, där det senare har setts som ett hot. Men nu väljer fler att se hur de olika kanalerna kan komplettera varandra – stora onlineaktörer startar fysiska butiker, medan de traditionella butikskedjorna satsar för fullt på de digitala kanalerna. Och självklart måste vi ha ett ord för detta – vad sägs om den ”fygitala handeln”? Tidigare har man pratat om "multi-channel" och "omni-channel" men på med den stora retail-mässan Mapic i Cannes i november har man temat ”Physical in the age of digital” och hashtaggen på twitter är såklart #phygital

Facebook watch med svensk kändis-kock

I september lanserades Facebook watch i Sverige. I USA har tjänsten funnits i cirka ett år och uppges nu ha 50 miljoner tittare/månad. Amerikanska företag börjar nu skapa filmer speciellt anpassade för kanalen och en aktör är café-och restaurangkedjan Panera som lanserar en serie filmer på temat ”Food interrupted” där man får träffa ”vardagshjältar” inom matindustrin. Huvudperson är ingen mindre än den svenska kändiskocken Marcus Samuelsson. Vill du se filmen så leta upp ”watch” symbolen i din Facebook-app och sök på Panera eller se den via Youtube.

Veckans Prat - Digitalt #43

2018-10-25

Vi ger dig det senaste från den digitala världen den här veckan

Sociala medier inspirerar till köp

Först gav de oss bara inspiration. Sedan började de visa annonser. Och nu går det att shoppa. Vi pratar så klart om sociala medier. Däremot har det diskuterats huruvida sociala medier faktiskt påverkar männniskor köpbeteende, men enligt en amerikansk undersökning så verkar det göra det. Hälften av deltagarna i studien svarade att de köpt produkter eller tjänster som de upptäckt i sociala medier. Något fler, 58%, svarade att sociala medier påverkade deras köpbeslut på något sätt, ofta via recensioner.

Så här rangordnas plattformarnas påverkan:

1. Facebook

2. Instagram

3. Pinterest

4. Twitter

5. Snapchat

Youtube ändrar sin mätning

Youtube är en viktig kanal för många kampanjer, vem minns inte virala videos som The epic split till exempel. Nu ändrar Youtube sitt sätt att redovisa resultat och man undrar ju lite om det är för att kunna visa bättre siffror? Det som kallas en ”true view”, alltså en visning av en video, kommer att sänkas från 30 sekunder till 10 sekunder. Det innebär att det troligen kommer att redovisas starkare siffror för ”true views” framöver. Värt att hålla koll på när man bedömer resultat av olika kampanjer!

Sparkcyklar – nu en trend bland vuxna

Om du bor i Stockholm har du säkert sett dem – de svarta och orange sparkcyklarna som plötsligt susar fram på gatorna. Efter hyrcyklar så kommer nu sparkcyklarna och de har redan gjort väsen av sig. Genom en app både hittar och hyr du sparkcykeln – ett koncept som nu lockat ett brittiskt riskkapitalbolag att investera uppemot flera hundra miljoner kronor i bolaget. En liten varning dock – läser man recensionerna som appen har fått verkar många användare missnöjda och klagar på bristande funktioner. Blir Voi en hajp eller sparkcyklarna här för att stanna?