icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

April, april - Småbarn och digitala medier

2011-04-05

Hyper Island KindergartenNär ska man börja bereda sina barn för den digitala framtidens utmaningar? Den kanske inte är så tokigt ändå, idén som Hyper Island föreslog den 1 april, att starta förskola för 5-åringar. Nu var det visserligen tänkt som ett aprilskämt, men det ligger något spännande bakom det här. Andra verkar ha tänkt samma tanke.

På en förskola i Nacka kommun har man infört Ipaden som hjälpmedel till verksamheten. Med olika appar får barnen möjlighet att träna i språk, matematik och socialt samspel. Förskolelärarna menar att ”många av apparna fyller ett pedagogiskt syfte”. Är detta också ett aprilskämt, en pr-kupp från Apple eller ligger det något bakom, undrar jag. Jag vet inte vad jag ska tro. När artikeln om det här publicerades på Andreas Skogs blogg den 1 april blir man ju tveksam (ska jag gå på ett aprilskämt i alla fall?).

Efter lite googlande bestämmer jag mig för att tro att det är sant.  Varför skulle inte Ipad fungera alldeles utmärkt som verktyg för barns lärande? Vad tror du – sant eller falskt?

Då tycker jag istället att de finska designutvecklarna, Passi och Ripattis svar på att skapa ett "Barnens Facebook" med sina ”klossar som lär små barn socialt nätverkande” mer kändes som ett aprilskämt. Uppfinnarna har utrustat en klassisk sorteringslåda med sensorer. De kallar produkten IOBR (kan inte låta blir att associera namnet till BRIO).  När barnen placerar en kloss i något av hålen registreras detta och informationen sprids sedan till omvärlden.

Men det visade sig att deras produktidé var genial – som social mediekampanj. Den 31 mars 2011 fick upphovsmännen ta emot utmärkelsen ”Grand Prix” i tävlingen Grand Ones arrangerad av The European Interactive Advertising Bureau, IAB, för sitt framgångsrika sätt att sprida sin information via sociala medier. Mer än 10 miljoner besökare på hemsidan från fler än 65 länder.  Här kan du se deras case.

Nyhetsbrev

Marknadsföraren började prenumerera på Prat PR:s nyhetsbrev. Du kan aldrig ana vad som hände sen. Testa själv nu!