icon-arrow-left GroupCreated with Sketch. icon-arrow-right icon-close icon-facebook icon-instagram icon-linkedin prat-p-r-logoCreated with Sketch. Group 2Created with Sketch. icon-twitter

Prat PR

Instagram-flödet blir algoritmstyrt

2016-03-18

FOMO (fear of missing out) har nu spridit sig till Instagram. Tidigare i veckan berättade Instagram att det kronologiska flödet ska bytas ut mot ett algoritmstyrt flöde. Detta för att de cirka 400 miljoner regelbundna Instagram-användarna inte ska missa sina favoritkontons publiceringar. I ett första steg kommer förändringen enbart att påverka inläggens plats i flödet men i framtiden kommer troligen vissa inlägg inte synas alls. Det är ditt intresse för innehållet, din relation till den som publicerar och hur aktuellt inlägget är som avgör prioriteringen. Med andra ord, ditt beteende.

I genomsnitt missar vi ungefär 70 procent av våra flöden och enligt Instagram är syftet med förändringen att se till att ingen användare missar bilder som de verkligen vill se. Det innebär också att intresset och engagemanget per bild kommer bli större.

Algoritmer är inget nytt. Facebook har arbetat med det sedan länge, Twitter har ganska nyligen börjat hjälpa sina användare att hitta det mest relevanta innehållet och nu är det alltså Instagrams tur. Förändringen är framförallt intressant för företag eftersom det ställer ännu högre krav på att innehållet är relevant och intressant, något som troligtvis är en stor utmaning för många företag.

Det är också just detta som får antas vara det huvudsakliga syftet till förändringen, om Instagram är med och väljer ut innehållet i ditt flöde så kan de också i förlängningen ta betalt för det.

Men, föredrar vi verkligen att se inlägg som är två dagar gamla snarare än att ta del av det som händer NU när vi scrollar i vårt Instagram-flöde?

Nyhetsbrev

Vill du höra mer från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad på det senaste inom kommunikation.

Vi kommer såklart inte använda din epostadress till något annat än att skicka epost till dig.